Det Hamar-baserte spillstudioet Krillbite har nå lansert en kronerullingskampanje på nettstedet Kickstarter for å finansiere sluttfasen for utviklingen skrekkspillet Among the Sleep. Med dette håper de å få sanket inn 200 000 dollar, eller om lag 1,15 millioner kroner fra spillinteresserte verden over. Spillet har tidligere fått om lag 1,5 millioner kroner i støtte fra Norsk filminstitutt.
Spill som toåring
Among the Sleep er et førstepersons eventyrspill der du spiller som et barn på to år. Fokuset ligger på stemning og utforsking av verdenen, sett fra en smårollings perspektiv. Studioet sier at de satser på å benytte seg av gåter og eventyrspillelementer også. Spillet har vært i utvikling i flere år nå, men nå virker det som om Krillbite Studios befinner seg på oppløpssiden.
– Vi er nå ferdige med grunnmekanikkene og nivåene, men det er fremdeles mye arbeid, testing og finpolering igjen. Vi ønsker å ta oss tiden til å gjøre spillet så godt som mulig, forteller studioet på prosjektsiden.
Pengene skal brukes til å la utviklerne i Krillbite fokusere helt og holdent på ferdigstillingen av spillet. Per dags dato er alle i studioet i deltidsjobber, noe som stykker opp arbeidsflyten og produktiviteten.
Om utvikleren når pengemålet ønsker de å ha spillet ute i løpet av året, til Windows, Mac og Linux.
Fikk internasjonal oppmerksomhet
Vi slo av en lengre prat med Adrian Tingstad Husby fra studioet under årets Game Developers Conference i San Francisco i mars. Han kunne fortelle at planen var å prøve å få kronerullingskampanjen oppe litt tidligere.
– Vi tenkte å lansere den før GDC. Vi jobbet veldig hardt for å få den ferdig før vi reiste, men vi innså at det ble for mye å ha de to tingene pågående samtidig. Og med gode tips fra Red Thread [Games, journ.anm] som nettopp har avsluttet sin suksessfulle kampanje, valgte vi å utsette den litt, fortalte Tingstad Husby.
Among the Sleep fikk en del oppmerksomhet i internasjonal spillpresse i fjor. Tingstad Husby forteller at det ga en skikkelig påfyll med motivasjon å få så mye positiv presse, og at det var godt å få bekreftet at det man jobbet med var interessant.
– Det var helt vilt. Ingen greide å jobbe. Vi satt bare på kontoret og tenkte «Hva er det som skjer?». Alle fulgte med på kommentarene, og vi fikk nesten ikke gjort noe hele den uken.
Som med alle andre Kickstarter-prosjekt har man ingen garanti for at spillet faktisk slippes. Man donerer penger til prosjektet, slik at studioet kan få muligheten til å ferdigstille verket, men om noe uforutsett skulle skje får man ikke pengene tilbake.
Les også vårt intervju med Krillbite om spilletLes hva vi opplevde da vi prøvde Among the Sleep i høst