Skulle du ha slekt i Marin County i California kan du informere dem om et litt uvanlig tiltak. Innbyggerne i det amerikanske fylket har nå nemlig muligheten til å bytte inn voldelige spill og lekepistoler mot Ben & Jerrys-iskrem. Dette melder Marion Independent Journal.
Kampanjen er skapt av distriktsadvokat Ed Berberian, som huket med seg iskremprodusenten og Center for Domestic Peace for å sette søkelyset på vold i hjemmet.
– Som vi vet er det nesten bestandig barn tilstede når det skjer vold i hjemmet. Mentale bilder av familievolden utvikler seg over tid hos disse barna. Deretter tar de med seg denne opplevelsen inn i voksenlivet, og gjentar voldsmønstrene som de har observert i deres egen familie, sier Berberian til avisen.
Akkurat hva det er som er linken mellom spill og vold i hjemmet er uklart i dette tilfellet. Selv om det stadig dukker opp studier som viser at man kan oppleve økt aggresjon og nesatt empati når man observerer virtuell vold, er det mange studier som hevder noe annet. Blant annet hevdes det at effekten er for kortvarig til å være av betydning, og at den typen aggresjon som måles ikke er synonymt med vold i seg selv. Forskningen spriker altså i mange retninger.
13-åring ble skutt
Kampanjen er en del av en større satsing i oktober, der målet er å sette søkelyset på vold i hjemmet. Andre aktiviteter i det som kalles «Domestic Violence Awareness Month» er en samling i starten av oktober i San Rafael. Som avisen påpeker kommer måneden om lag ett år etter at en 13-åring ble skutt etter en misforståelse rundt lekevåpenet han bar på. Tenåringen hadde en luftpistol som var skapt for å etterligne en AK-47-rifle.
Berberian tror at det å kvitte seg med lekevåpen og voldelige spill bidrar til å endre mønstrene for modellering, og at det å minke de voldelige inntrykkene spillene byr på kan endre hvordan barna senere håndterer konfliktsituasjoner.
Iskremutdelingen skjer 4., 11., 18. og 25. oktober på forskjellige steder, blant annet hos politistasjonen i Novato og hos Ben & Jerrys-utsalget på kjøpesenteret Bon Air. Det er Ben & Jerrys som står bak iskremdonasjonen til alle som deltar.
Berberian sto også bak en lignende kampanje for to år siden, da han engasjerte folk til å bytte inn faktiske skytevåpen mot penger. Kampanjen ble da så populær at den gikk tom for penger – over 600 000 kroner gikk med før kassa var tom.
Nylig ble en amerikaner skutt og drep da han prøvde å selge PlayStation 4-en sin.
Offeret var den velkjente Gears of War-spilleren Daniel John «Phobos» Zeitz »