Anmeldelse

America's Army: Rise of a Soldier

Den amerikanske hæren utvider oppdraget sitt og inntar en konsoll nær deg.

Side 1
Side 2

Jeg må innrømme at jeg var svært skeptisk når jeg for noen år tilbake fikk høre at den amerikanske hæren skulle utvikle et dataspill som rekrutteringsverktøy. For det første synes jeg det er rent etiske problemstillinger knyttet til å lage et spill som glorifiserer den amerikanske hæren, og lokker unge menn og kvinner inn i en styrke som stort sett har stått i krig de senere år. Det andre, og kanskje viktigste poenget i denne sammenhengen, var at jeg ikke helt så for meg hvordan det skulle bli et godt dataspill med tidligere ”informasjonsspill” og lignende sterkt i minne.

America's Army ble ferdig i 2002, og alle PC-eiere som ønsket å verve seg i denne interaktive versjonen av den amerikanske hæren, kunne nå gjøre dette gratis. Det ble svært populært, rost for realisme og taktikk, og jeg måtte bare innse at de hadde fått det til. Nok en gang melder min skepsis seg, og denne gangen er det fordi vi må betale for å bli forsøkt påvirket.

Gammel traver
Rise of a Soldier er en god gammel førstepersjonsskyter, på godt og vondt. Du tar rollen som en rekrutt og skal gjennom en rekke oppdrag vise at du til syvende og sist blir en dugende soldat – derav spillets undertittel.

Spillet begynner med en innføringsmodus som finner sted på hærens rekruttskoler. Hinderløyper, fiktive scenarioer og dine første dager på skytebanen er tilstede for å lære deg kontrollerne og spillets grunnmekanikk å kjenne. En som har spilt mye førsteperson har dette latent i seg, og innføringsoppdragene kan virke noe trettende ettersom man er nødt å gå gjennom dem.

De skarpe oppdragene foregår i en politisk korrekt fiktiv verden hvor det ikke er en historie som bærer fremgangen i spillet, men din utvikling som soldat. Dette fungerer ganske bra, og som soldat er det egentlig ikke viktig å vite hva byen heter eller i hvilket land du befinner deg i, så lenge du har stålkontroll på hva oppdraget ditt er.

Et inntrykk som i økende grad melder seg ettersom du avanserer i grader og begynner å få oppdrag bak deg, er at personer som har militær kunnskap, på en eller annen plass har vært sentral i utviklingen. Det er vel på dette punktet man skal dra den store realisme-jokeren opp fra stridssekken. Ja, i den grad det måtte ha betydning i et dataspill, er America's Army: Rise of a Soldier et hakk mer realistisk enn flere andre krigsapende konsollspill. Utviklerne forsøker å gi et innblikk av hvordan du som soldat opptrer i stressende situasjoner.

Godt gjennomtenkt
Når det gjelder selve skytingen, betyr dette at du hurtig oppdager at det ikke finnes noe kunstig sikte i det du går i stilling med din M16. Her må du som alle andre stole på våpenets siktekorn. Hvor lett det er å holde våpenet i ro, som igjen betyr hvor godt du treffer, er avhengig av din fysiske tilstand og i hvilken grad du har støtte for våpenet ditt. Hvis du har løpt langt eller har blitt skadeskutt, merker du i mye større grad at siktekornet er ustødig. Hvis du att på til prøver å skyte mens du står, formelig danser våpenet, og du kan bare glemme å treffe de du skyter på. Nå skal det sies at jeg har brukt elektriske stiftemaskiner med større rekyl enn en M16, og at dette igjen gjør det ganske lett å skyte stående med den. Hvis du derimot prøver samme drillen med det lette maskingeværet M249, vil du få en mer signifikant effekt.

En rekke små detaljer dukker opp etterhvert, og det gleder en gammel soldat og se at de får meg seg slike små, men i mine øyne viktige ting. Her ønsker jeg å trekke frem et moment som i flere sjangerkollegaer gjør at patronene automatisk reorganiserer seg i magasinene etter hvert som man bytter. Dette skjer ikke i America's Army, og i en lang skuddveksling setter du brått i et gammelt magasin med fire-fem skudd. Frustrerende, men sånn er det. Jada, jeg vet at man kan skyte opp hele magasinet før man bytter, men man bytter alltid magasin når det passer seg, og innleder ikke en kontakt med klikk-tom.

Som i de fleste spill av slikt kaliber, prøver også fienden å ta rotta på deg her. Din oppgave blir selvfølgelig å unngå at slikt skjer. Vi har snakket om hvordan du skal treffe han – nå skal vi snakke om hvordan du unngår å bli truffet. De tre forskjellige stillingene som er stående, knestående og liggende, har ikke bare innvirkning på hvordan du skyter, men også hvor lett det er for fienden og treffe deg. Om du er en skikkelig gjøk, løper du ut på et åpent jorde mens du raper avgårde mot fienden på full auto. En soldat med litt kløkt, skjønner at dekning og støtte er noe av det aller viktigste i en skuddveksling. Når du kaster deg ned er det ikke bare mye lettere å treffe med egen skyting, du blir også et minst mulig mål for fienden. Dette er fakta som er essensielle og godt integrerte i spillet.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden