FidelityFX Super Resolution - Unity og Unreal

AMDs svar på DLSS støtter nå spill laget i Unity og Unreal

Kildekoden til AMDs svar på Nvidias oppskaleringsalgoritme er åpen for alle.

Skjermbilde av FSR i aksjon.
AMD

For en måneds tid siden lanserte AMD sin oppskaleringsteknologi på markedet. FidelityFX Super Resolution, eller FSR, tar i bruk en algoritme for å oppskalere spill til en høyere oppløsning, uten at resultatet blir en grøtete gumbo.

Du kan se en videodemonstrasjon nederst i artikkelen.

Nå har AMD åpnet opp for at alle som ønsker det kan ta i bruk teknologien ved å slippe det som en del av GPUOpen, AMDs mellomvare for grafikktekonlogi der alle prosjektene har åpen kildekode.

I tillegg er FSR nå tilgjengelig i en betaversjon for utviklere som bruker spillmotorene Unity eller Unreal Engine. For sistnevnte er teknologien tilgjengelig via oppdateringer fra AMDs nettsider.

FSR er AMDs svar på Nvidias mye omtalte DSLL-teknologi som gjør så å si det samme. Målet med begge disse løsningene er å by på bedre bildefrekvensytelse i spill. I bunn og grunn oppskalerer man en lavere oppløsning til en høyere oppløsning i stedet for å tegne opp spillet i den høye oppløsningen.

Den største forskjellen mellom de to – bortsett fra at Nvidias tilnærming ikke byr på åpen kildekode – er at DSLL bruker maskinlæring for å stadig forbedre resultatet. FSR støtter til gjengjeld mange flere grafikkort, inkludert eldre Nvidia-kort som ikke har fått DLSS-støtte. Så langt virker det dog som om DLSS byr på et litt bedre resultat, men det er få sammenligninger ennå.

Til nå har FSR blitt implementert i 12 spill siden lansering forrige måned. Resident Evil Village er blant de nyere tilskuddene, sammen med Arcadegeddon og Necromunda: Hired Gun.

AMD har også sluppet en demo som man kan laste ned fra GPUOpen. Denne demonstrerer hvordan FSR fungerer på ditt system, der du fritt kan velge forskjellige innstillinger og fikle litt rundt for å se hva som skjer.

LES OGSÅ: No kan du få langt betre yting i Red Dead Redemption 2 »

Video som demonstrerer FSR i Unity. (Video: AMD)

Siste fra forsiden