For øyeblikket utgjør informasjonen i ingressen alt vi vet om historien i UFO: Afterlight, det tredje spillet i Altar sin videreføring av UFO-serien (som opprinnelig kom ut under flagget til sårt savnede Microprose). Heldigvis har vi litt mer informasjon om selve gameplayet i spillet.
Som før vil fokuset være på en kombinasjon av global strategi og taktiske oppdrag, men denne gangen er det den røde planeten det kjempes om, ikke vår egen lille jordklode. Det nye spillmiljøet gir nye muligheter, både i den taktiske delen og den strategiske, hvor vi loves mer fokus på ressurser, samt muligheten til å "terraforme" planetoverflaten senere i spillet.
I den taktiske delen loves vi muligheten til å utforske bygninger, samt ødeleggbare spillmiljøer, forskjellige høyder og noe som heter "thermo vision". Rollespillelementene blir også forbedret, med et mer kompleks treningssystem, samt spesialutstyr.
Dessuten får vi selvfølgelig en haug nye typer teknologier, våpen og utstyr, og i tillegg kan vi kommandere droner og romvesener i tillegg til mennesker. Dessuten loves vi en mer kompleks diplomatidel, hvor diplomatiet blir mye mer utslagsgivende enn før. Nye fiender får vi også, hver med sine egne våpen og kamptaktikker.