Det begynner å bli en god stund siden Red Faction dukket opp med sin imponerende Geo-Mod-teknologi, der man kunne skyte spillverdenen i fillebiter. Siden den tid har det vært overraskende få spill som virkelig har lekt seg med dynamisk ødeleggelsesfysikk, men nå jobber den svenske indie-utvikleren Dennis Gustaffson med saken.
Hans kommende spill heter Teardown, og er et førstepersons actionspill der poenget rett og slett er å plukke med seg en haug av nøkkelkort spredd rundt om på hvert nivå. Problemet er bare at når du først har plukket opp ett nøkkelkort, har du kun ett minutt på å få fatt i resten.
Lag dine egne snarveier
Jobben er i utgangspunktet umulig, siden nivåene er lagt opp slik at man simpelthen ikke kan rekke over dem i løpet av ett minutt. Men det er her den avanserte fysikkmotoren kommer inn i bildet. Du kan nemlig lage dine egne snarveier, ved å manipulere miljøene rundt deg på en (stort sett destruktiv) måte.
Hvis en vegg står i veien, er det altså bare å sprenge hull i den. Samtidig kan du også bygge ting, og bruke kjøretøyer til å flytte store objekter eller bare brase gjennom tykke murer.
Spillets verden er bygd opp av voxelkuber, litt som i Minecraft, men her er de altså langt mindre og regjert av realistisk fysikk.
Teardown skal etter planen slippes i 2020, og kommer kun til PC. Spillet ser ut til å ha et visst «teknologidemo»-preg over seg, men til gjengjeld er teknologien rimelig imponerende. Utvikleren har i lang tid postet ulike demonstrasjonsvideoer på Twitter, og en av de kuleste viser hvordan flammer og røyk oppfører seg i spillet.
Det kan forøvrig se ut som et nytt Red Faction-spill er på vei. Tør vi håpe på imponerende ødeleggelsessystemer også der?