Dette er behagelige tider for den amerikanske utgiveren Bethesda Softworks. Å være i besittelse av rettighetene til store serier som Fallout og The Elder Scrolls gir dem trygghet. Samtidig kan de skilte med eierskap over det legendariske skytespillstudioet id Software og andre kyndige utviklere. For eksempel Arkane Studios, som jobber med Dishonored i disse tider.
Les også: Vår sniktitt på The Elder Scrolls V: Skyrim
Spillbladet Edge har slått av en prat med visepresidenten i selskapet, Pete Hines. De freste gjennom en rekke ulike tema, men det mest spennende var nok innblikket i hvordan de behandler nye konsepter. I en kynisk bransje hvor profitt omtrent alltid settes først, er det slettes ikke plass til alle spill. Bethesda har likevel vist seg villige til å satse på friske pust, blant annet semifloppen Wet.
– Jeg var en av de første som så Wet hos Bethesda, og jeg tenkte «det der er skikkelig kult og annerledes». Men det er ikke en homerun. Du ser ikke på det og tenker at det må bli en suksess. Jeg visste likevel at det var vår type spill da det kom ut, og jeg tok det med hjem og spilte det hver kveld til jeg fullførte det. Det til tross for at jeg hadde vist det frem på utallige presseturer og messer.
– Spillet hadde noen øyeblikk hvor jeg ble frustrert og sendte en epost til designeren og sa «jeg skal drepe deg for fallskjermbrettet», men det var en morsom og nyskapende opplevelse som gjorde mye nytt, sier han til bladet.
Les også: Vår anmeldelse av Wet
Tester farvannet
Bethesda har også gitt ut to rimelig risikable spill i år, det dystopiske skytespillet Brink og det samarbeidsorienterte actionrollespillet Hunted: The Demon's Forge. Ingen av disse kan sies å være videre sikre investeringer, og det faktum at de blir utgitt vitner om at selskapet ikke nødvendigvis lar regnearkene bestemme fremtiden sin.
– Vi prøver å lage enda større og bedre spill, slik at du ser på dem og tenker «jeg kan virkelig ikke gå glipp av det der». Men ingenting er 100 prosent i denne bransjen. Wet kunne ha solgt mye bedre, men det gjorde det ærlig talt rimelig bra i våre øyne. Det var ikke Fallout 3, men ikke alle spill er det, avslutter han.
Bethesda har mange baller i lufta for øyeblikket. Deres mange studio jobber med spill som Rage, Doom 4, Prey 2, The Elder Scrolls V: Skyrim og Dishonored. Tiden vil vise hvordan disse ender opp.