Alle Microsoft-utviklede spill er i «native» 4K-oppløsning fra og med Scorpio-lanseringen

Xbox-kraftpluggen vil i så fall utkonkurrere PlayStation 4 Pro.

Microsoft

I et intervju med USA Today forteller Microsoft Studios publiseringsleder Shannon Loftis at alle Microsoft-utviklede spill kommer til å ha en «native» oppløsning på 4K, altså nærmere bestemt 3840 x 2160 piksler.

– Vi passer på at alle spill vi lager, som vi slipper rundt Scorpio-tidsskjemaet, kan rendre i «native» 4K, forteller hun til avisen.

Det betyr i så fall at Microsofts kommende konsollkraftplugg vil utkonkurrere PlayStation 4 Pro – en kraftigere PlayStation 4 som slippes i høst. PlayStation-sjef Andrew House fortalte nemlig nylig i et intervju med DigitalSpy at flesteparten av spillene som lanseres på PlayStation 4 Pro kommer til å oppskalere til 4K i stedet for å rendres «native».

Andre løsninger for PlayStation 4 Pro

PlayStation 4 Pro.
Sony

Vel å merke kommer Sonys konsoll til å kjøre i oppløsninger som overstiger 1080p, og vil skalere alt opp til 4K. Vi vet også at utviklere har to optimaliserte rendring-muligheter på PlayStation 4 Pro som de kan velge mellom. Den første er «resolution mode» som lar utviklere låse spill til en oppløsning over 1080p, mens den andre er «quality mode» som vil skalere oppløsningen dynamisk basert på hvordan spillet yter. Ifølge Warner Bros. Interactive-toppen Peter Wyse kan vi forvente oppløsninger som er like under 4K i denne modusen.

Xbox planlegger å slippe «Project Scorpio»-konsollen en gang i løpet av 2017, og så langt har vi verken hørt noe om pris eller utseende. PlayStation 4 Pro kommer i november i år, og koster om lag 4000 kroner.

Selv om Microsoft-spillene kommer til å kjøre i 4K, betyr ikke det at alle Scorpio-spill gjør det: Microsoft skal ikke tvinge utviklere til å bruke 4K-oppløsning på Scorpio-spill »

Hva betyr egentlig disse kraftigere konsollene for oss?
– Kraftigere versjoner konsoller er bra for konsollspillere, mener vår skribent »

Siste fra forsiden