Dark Souls var et beintøft spill som ikke nølte med å drepe spillerne om de gjorde en eneste liten feil. I tillegg til at monstrene og de andre uhyrlighetene du traff på i spillet utgjorde en konstant fare risikerte du også å bli invadert av andre, blodtørstige spillere.
Da ville de dukke opp som røde «spøkelser» og gjøre sitt beste for å slakte deg ned – og mange av dem brukte både ærlige og uærlige midler.
Det var imidlertid mulig å unngå slike invasjoner ved å spille som «vandød». Da var du nemlig trygg, men kunne samtidig ikke påkalle andre spillere til å hjelpe deg.
Ingen er trygge
I Dark Souls II er situasjonen annerledes. I et intervju med Official PlayStation Magazine forklarer utviklerne at spillere vil kunne invadere selv vandøde figurer, og du vil dermed alltid være i fare. Men systemene bak kulissene skal visstnok ha blitt oppgradert for å sikre at nybegynnere ikke skal plages av erfarne spillere, og spillet vil blant annet ta spilletid i betraktning.
Dessuten skal det være et slags politisystem som gjør det mer fristende for andre spillere å invadere deg om du har invadert og drept mange spillere. Man kan også bli medlem av ulike «covenants», slik som Way of Blue. Alle medlemmer av denne gruppen vil automatisk påkalle to blå vakter for å beskytte seg under invasjoner.
Det finnes også en siste måte å holde seg i sikkerhet på, nemlig ved å spille i «offline»-modus. Da kan du imidlertid heller ikke påkalle hjelp om du sliter med en fiende, eller lese beskjeder og se blodspor etter andre spillere.
Dark Souls II lanseres for PS3 og Xbox 360 den 14. mars, mens PC-versjonen følger noe senere. Vi tok en titt på spillet i fjor.