Fy faen dette blir for dumt. Er dere kjøpt og betalt hele gjengen? Det er vel sånn det går når man bare ser på skjellet på utsiden uten å titte under overflaten. Skuffende.
Shadow of Mordor er faen ikke et av årets beste spill. Den meningen får dere faen meg revurdere. Jeg kan nevne noen punkter.
Combat systemet i SoM er horribelt kjedelig. Det består i hovedsak av to ting som regjerer. Attack og Execute. Tidlig i spillet er combat ekstremt kjedelig og slagene dine har ingen kraft bak seg. Du ender opp med å mashe attack til du har 7x streak og så trykke execute. Senere i spillet blir angrepet oppgradert, men på helt feil måte. Istedenfor at man tar mer skade, etc. så får man streaken opp fortere. Etterhvert får man den på 5x, men hvert slag, om timet riktig, gir også 3+ på counteren. Etter to slag vil man da få muligheten til å execute. Ikke nok med det, men en av oppgraderingene gir deg muligheten til å execute to ganger. På toppen av det hele er du udødelig fra start til slutt på execute animasjonen. Fantastisk artig combat.
For å parrye et angrep fra fienden trykker man bare parry knappen. Når skal man trykke den? Spillet sier klart i fra ved å vise knappen over hodet på fienden som angriper. Ikke nok med det, men orkene angriper aldri samtidig. Det eneste tilfellet hvor flere angriper samtidig er når en captain/warchief har en trait som tilsier det.
Komboen man utfører gjennom hele spillet er Wraith Blast -> attack x5 counter -> execute -> execute. Fantastisk lite interessant.
Ok, senere i spillet kan ikke alle fiender angripes direkte. Skjold og berserker fiender dukker opp. Vel, begge disse to blir drept av execute. Execute er insta-kill. De fleste captains/warchiefs kan også drepes med Execute, men krever kanskje 4 executes istedenfor 1.
Havner man i en diger klynge med mange fiender trenger man kun spamme dodge-knappen. Man vil hoppe over hode på den nærmeste orken og vil aldri kunne dø. Ei heller trenger man bevege musa. Når jeg tenker meg om har ikke musa/kameraposisjonen noe å si for combat i spillet heller. Karakteren beveger seg automatisk mot neste angrepsmål uansett.
Ikke glem at ingenting i spillet krever timing eller skill i det hele tatt.
Nemesis systemet så jeg aldri noe til. Totalt sett gjennom hele spillet døde jeg kanskje 3-4 ganger. Kjempe kul ide, men de klarte ikke å implementere det på en god måte. Problemet ligger i combat-systemet. Brandingen på slutten besto av å brande en, sende den på den neste kapteinen, brande den, også videre. Så jævlig uinteressant.
De har også lagt til urter man kan plukke. Har de laget et komplett crafting-system der man kan lage potions osv.? Nei, det eneste de gjør er å putte deg på fullt liv. Du kan ikke ta med deg urter eller gjøre noe spesielt med det. Et oppdrag gir deg muligheten til å forgifte grog'en til orkene. Vel, ikke trenger du plukke urter for dette, ei heller er det noe nyttig i forhold til den normale angrepskomboen.
Bua er skammelig OP. Det krever ingen skill i det hele tatt å treffe med bullet-time funksjonen den innebærer.
Alle som mener dette er GOTY eller fortjener en pris for noe som helst må ha møkk i hodet. Ingen normal tankegang i det hele tatt. Ta litt ekstra tid og se hvor lite du må gjør for å vinne en kamp.
La oss ikke glemme hvor trist slutten av spillet var. Siste bosskamp bestod av 3 quicktime events og det var det. FANTASTISK ARTIG ELLER HVA? Stakkarslig.
Dette helt fantastiske spillet tok meg 10 timer å fullføre. Stusslig.
Og ja storyen var kul, men kun fordi de hadde et fantastisk enkelt utgangspunkt. Generelt sett er jeg en fan av Monolith, men dette var noe begredelig møkk.
For det som krever en video for demonstasjon og bevis ta en titt på denne fra destiny:
Sikker uendelig med skrivefeil og tull her, men om SoM fortjener årets spill så burde det ikke være så nøye.