Alien: Isolation fra Creative Assembly kom ut i 2014, og vår skribent var tydelig imponert når han kalte spillet «en nervepirrende og nådeløs spillopplevelse».
Det er nå klart at han delte denne oppfatningen med Fede Alvarez, regissøren av den nyeste filmen i serien, Alien: Romulus. Alvarez peker nemlig på spillet som et avgjørende øyeblikk for hvordan han så for seg mulighetene med film-serien.
– Alien: Isolation var på en måte det som fikk meg til å se at Alien virkelig kunne være skremmende og gjort bra, forteller Alvarez i et intervju med Inside Total Film-podcasten og GamesRadar+ som slippes denne uken.
– Jeg spilte spillet noen år etter at det kom ut. Da Don't Breathe [en film Alvarez var involvert i, red.anm] kom ut. På den tiden tenkte jeg derfor: 'Faen, hvis jeg kunne gjøre hva som helst, ville jeg elsket å lage Alien og skremme publikum igjen med den skapningen og de miljøene.'
– Jeg innså da hvor skremmende Alien kunne være om man brukte det utgangspunktet.
Alvarez har etter sigende tatt Alien: Romulus tilbake til skrekkfilm-røttene, og bygger i stor grad videre på det den første filmen gjorde og klarte å oppnå.
Det betyr likevel ikke at han har har skrevet ut resten av serien, heller tvert imot. Filmen skal være fylt med referanser til de andre historiene fra universet, inkludert Alien: Isolation.
– I spillet, hver gang du så at det var en telefon der, tenkte du: 'Faen, jeg er i ferd med å møte på en skikkelig grusom sentral scene.' Det er det samme her. […] Når du ser telefonen, er det liksom: "Hold deg fast".
Disse telefonene var lagrings-punktene i Alien: Isolation, og var et ‘nesten’ sikkert tegn på at du kom til å støte på noe rundt neste hjørne. Hvis du turte å snu ryggen til rommet, altså. Disse stasjonene er inkludert i den nye filmen, og var faktisk synlig i de første bildene vi så fra filmsettet.
Filmen ble lansert 14. august, og er nå ute på norske kinoer.