Algo-Bot er et hjernetrimspill hvor du må hjelpe en gjeng roboter å kvitte seg med farlig avfall i et atomkraftverk.
Dette gjør du ved å gi robotene en serie ordre, som har mye til felles med programmering. Ordrene kommer i fire grupper, med ulik funksjonalitet, og lar deg gjøre alt fra å flytte på robotene til å legge inn betingelser hvor de kun kan gjøre noe hvis situasjonen ligger til rette for det.
Man kan for eksempel si at hvis roboten ikke bærer på noe skal den fortsette rett frem, og hvis den bærer på noe skal den svinge til høyre. Man kan også samle kommandoer i funksjoner som så kan brukes om og om igjen, for å korte ned antall ordre.
Har allerede blitt testet på skoler
Utviklerne skal allerede ha testet en alfaversjon i undervisning, med gode resultater. Men spillet er først og fremst ment som et underholdningsprodukt.
Håpet er å få spillet ferdig innen desember. For å samle budsjett til den siste innspurten av utviklingen har skaperne tatt turen til folkefinansieringsnettstedet Kickstarter.
Algo-Bot er langt fra det første spillet som bruker elementer kjent fra programmering til å skape interaktiv underholdning. Et av de eldste heter RobotWar, og dukket opp allerede på syttitallet.
Et langt nyere eksempel er det herlige hjernetrimspillet SpaceChem. Det kommende Double Fine-spillet Hack & Slash lar deg også leke litt med kode.