Etter over tre millioner solgte kopier skulle en kanskje tro at Alan Wake-serien var garantert en fortsettelse. Utvikler Remedy kan dog melde om at så enkelt er det ikke.
– Da Alan Wake kom ut var det ikke en stor hit på dag én. Serien har nå solgt over tre millioner kopier, noe som er et flott tall. Men da vi først slapp spillet var det ikke en umiddelbar hit, forteller kreativ leder i Remedy, Sam Lake i en ny video.
Dermed ble det ingen stor oppfølger. Studioet greide ikke fri til investorer, og måtte derfor legge planene de hadde på hylla inntil videre. I stedet laget de Alan Wake’s American Nightmare, en nedlastbar fortsettelse på skrekkeventyret som Remedy ikke regner som en fullverdig oppfølger.
Ambisiøse Quantum Break på vei
Nå er det noe annet som står på trappene.
– Heldigvis fikk vi penger til å gjøre noe helt nytt. Et nytt konsept. Noe stort. Større enn vi noensinne har laget før, forteller Lake.
Han snakker selvfølgelig om nyannonserte Quantum Break som ble avduket under tirsdagens Xbox One-konferanse. Spillet er svøpt i hemmelighet enda, men det lille vi har fått høre av info vitner om et storprosjekt som har ambisjoner om å «viske bort linjen mellom TV og spill».
Etter dét er ute av døren kan det hende Remedy hopper på en Alan Wake-oppfølger igjen.
– Vi ønsker helt klart å jobbe mer med Alan Wake. Jeg vil definitivt gjøre noe nytt med serien når tiden er inne, bedyrer Lake.
I mellomtiden tilbyr utviklerne både Alan Wake og fortsettelsen for det du ønsker å betale hele denne uken via det velkjente Humble Bundle-initiativet.
Toppkritikk
Alan Wake kom først ut i 2010 på Xbox 360. Det psykologiske horrorspillet kastet spilleren inn i skoene på suksessforfatter Alan Wake som må legge ut på et skrekkeventyr etter at kona er forsvunnet. I likhet med Quantic Break var spillet inspirert av et tv-format, der fortellingen ble stykket opp i episoder underveis.
Her på bruket var vi svært fornøyde med Alan Wake og kastet ut en nier på slutten av anmeldelsen vår. Også fortsettelsen, Alan Wake's American Nightmare, fikk skryt da det kom, og vår anmelder følte spillet bure appelere til alle som ønsket noe mer enn tankeløs zombieslakting.