Første detaljer om Vanquish

Akrobatisk skyting

Resident Evil-skaperen har hentet inspirasjon fra andre skytespill.

For en måned siden hørte vi for første gang om Vanquish, det siste av fire spill i en utgiveravtale mellom Sega og Platinum Games. Det er også det første spillet på over fire år fra den legendariske spillskaperen Shinji Mikami (Resident Evil, God Hand).

Traileren

Hittil har det vært svært lite informasjon om spillet, bortsett fra et kort filmklipp som ble sluppet samtidig med kunngjøringen. Sega har nå vist mer av spillet, og Eurogamer har de første konkrete detaljene.

Du spiller den tidligere forskeren Sam Gideon, som nå er soldat og bruker en spesiell kamprustning han selv har utviklet. Den kommer godt med i en ustabile fremtidsverdenen Sam befinner seg i. Han er også i besittelse av et hendig våpen som skifter form etter behov.

Mikami forteller at han blant annet har hentet inspirasjon fra vestelige skytespill som Call of Duty og Gears of War, men tross alle sammenligningene med Halo etter den første traileren skal ikke Bungies populære skytespill ha vært blant inspirasjonskildene. Inspirasjonen fra Gears of War viser seg blant annet i bruken av omgivelsene for å gå i dekning fra fiendens skudd, men Vanquish skal være et langt hurtigere og mer akrobatisk spill enn Epics skytefest. Sam har for eksempel raketter på beina, som lar ham fyke fram og tilbake på slagmarken og overrumple fienden.

Store sjefskamper blir det også. Sega demonstrerte en diger robotedderkopp som Sam gikk i duell med. Knappetrykkesekvenser av den typen vi kjenner fra Resident Evil 4 og God of War inngikk i kampen.

Flere detaljer om Vanquish dukker sikkert opp i nær fremtid. Spillet skal visstnok slippes i Japan innen året er omme, men når det kommer til Europa vet vi ikke.

Siste fra forsiden