En gruppe utviklere med erfaring fra spill som The Witcher 3 og The Division dannet tidligere i år et nytt studio kalt Madmind. Nå har gjengen annonsert sitt første prosjekt, overlevelsesspillet Agony, som etter planen skal lanseres på Windows, PlayStation 4 og Xbox One en gang i 2017.
Dra til helvete
Agony tar oss med ned til de dypeste avkrokene i helvete, der vi møter spillets protagonist – en fortapt sjel som har blitt adskilt fra kroppen sin. For å vinne tilbake sin frihet må spillere legge ut på en ferd full av utenkelige grusomheter, i håp om å finne en mystisk skikkelse kalt den røde gudinnen.
Som en kroppsløs sjel har man lite å forsvare seg med, og nøkkelen til overlevelse ligger i evnen til å ta direkte kontroll over andre skapninger. Ved å gå inn i og styre alt fra nedbrutte undersåtter til svake demoner kan spillere navigere farer og sikre seg nødvendige midler for å fortsette reisen.
På spillets nettside har utvikleren lagt ut flere videoer som viser hvordan spillet vil fungere, og du kan se en av disse nedenfor. Videoene er riktignok ett år gamle og det er vanskelig å si hvor representative de er for spillopplevelsen vi kan vente oss neste år.
Mislykket Kickstarter
Agony er studiosjef Tomasz Dutkiewicz’ andre forsøk på å bringe sin visjon til live, etter et mislykket Kickstarter-forsøk i fjor. Den gang gikk spillet under navnet Sacred Agony og var i utgangspunktet et soloprosjekt, selv om flere utviklere skal ha vært klare til å bli med på prosjektet dersom kampanjen skulle lykkes.
Det gjorde den altså ikke, men til tross for at mindre enn ett prosent av målsummen ble nådd nektet Dutkiewicz å gi opp. Troen på folkefinansiering virker imidlertid å ha forsvunnet, og denne gangen ser det ut til at prosjektet finansieres av utviklerne selv.
Vi fikk besøke helvete tidligere denne måneden.
Les vår anmeldelse av nye Doom her »