Activision tar patent på matchmaking-system som oppfordrer til mikrotransaksjoner

– Det er ikke implementert i noen spill, forsikrer utgiveren.

Lover at det ikke skjer i Destiny 2.
Activision, Colourbox, montasje Gamer.no

Activision fikk denne uken godkjent en søknad om patent på et nytt matchmaking-system, som utgiveren kaller «System and method for driving microtransactions in multiplayer video games». Det kommer frem i en rapport fra nettstedet Rolling Stone.

Som navnet tilsier er systemet designet for å oppfordre spillere til å benytte seg av mikrotransasksjoner i spill. Ifølge patentet kan dette oppnås på flere forskjellige måter, blant annet ved å plassere nybegynnere i samme kamp som veteraner med bedre utstyr:

Matchmaking-systemet oppfordrer spillere til å kjøpe spillinnhold.
Skjermbilde av patentsøknaden.

– For eksempel kan systemet matche en mer erfaren spiller sammen med en nybegynner, for å oppfordre nybegynneren til å kjøpe gjenstander eid av den erfarne spilleren. Nybegynneren ønsker kanskje å etterligne den erfarne spilleren ved å skaffe seg våpen eller andre gjenstander brukt av den erfarne spilleren.

Videre beskriver patentet hvordan systemet kan øke gleden en spiller opplever ved å bruke et våpen han eller hun har kjøpt:

– Om en spiller har kjøpt et bestemt våpen kan mikrotransaksjonsmotoren plassere spilleren i en kamp der det våpenet er spesielt effektivt, som gir spilleren intrykk av å ha gjort et godt kjøp. Det kan oppfordre spilleren til å gjøre flere kjøp for å oppnå lignende resultater i fremtiden.

– Ikke implementert i spill

Etter at rapporten gikk på trykk har Activision tatt kontakt med Rolling Stone i håp om å oppklare et par ting i saken. Først og fremst forteller utgiveren at søknaden om patent ble levert i 2015, av et forskningsteam uten tilknytning til Activisions spillstudioer.

Selskapet forsikrer også om at systemet ikke er implementert i noen spill, og Bungie har tatt til Twitter for å bekrefte av det ikke benyttes i hverken Destiny eller Destiny 2.

Hvorvidt spillere velger å stole på disse løftene er imidlertid en helt annen sak. Misnøyen over mikrotransaksjoner har vokst kraftig de siste ukene, og nådde kokepunktet med de tilsynelatende urettferdige «loot»-kistene Star Wars Battlefront IIs åpne betatest.

Mistanke om at utgivere manipulerer spillopplevelser for å oppfordre til kjøp av tilleggsinnhold vil nok ikke akkurat roe gemyttene.

Vår skribent mener mikrotransaksjonene har gått for langt.
Det er på tide å sette foten ned, skriver Mikkjell Lønning »

Siste fra forsiden