I dag annonserte Activision Blizzard at de har sikret seg King Digital Entertainment for 5,9 milliarder dollar, noe som tilsvarer om lag 50 milliarder kroner.
Til sammenligning kjøpte Disney hele Star Wars og resten av Lucasfilm for 4,02 milliarder dollar i 2012.
Store inntekter
King er selskapet bak mobilspill som Candy Crush Saga, Candy Crush Soda Saga og Bubble Witch Saga, og har gjort det veldig skarpt med slike «match 3»-opplevelser de siste årene. Spillene deres hadde en inntekt før utgifter på om lag 18 milliarder kroner alene, så om suksessen fortsetter har Activision Blizzard gjort en svært god handel.
Før transaksjonen går gjennom må den godkjennes av aksjeeierne i King, samt de irske myndighetene. Om alt går som smurt leverer King nøklene til palasset sommeren 2016.
– Den kombinerte omsetningen og profitten vil sementere vår posisjon som det største, mest innbringende enkeltstående selskapet i interaktiv underholdning. Med et kombinert globalt nettverk på mer enn en halv milliard aktive brukere, har vi mulighetene til å nå publikum over hele verden på den enheten de ønsker med gode spill til et større publikum enn tidligere, forteller Activision Blizzard-sjef Bobby Kotick i pressemeldingen.
Når utgiverhuset nå sikrer seg Candy Crush Saga og Candy Crush Soda Saga vil de ha flere av verdens mest populære spill i katalogen. Sammen med de to massivt populære mobilspillene har selskapet Call of Duty-serien og World of Warcraft – to av de mest sterke spillmerkevarene i verden akkurat nå. Ifølge pressemeldingen har de etter kjøpet over en halv milliard active månedlige brukere fordelt over 196 land.
King skal etter planen fortsette som en egen uvahengig enhet under egne ledere, mens Activision Blizzard vil bistå selskapet med det de trenger.
King hadde en litt merkelig krangel i fjor.
Candy Crush Saga ville tvinge indiespill til navneskifte »