Vicarious Visions har hatt en hel rekke oppdrag for Activision (inkludert Spider-Man 2 for DS og spill i Shrek, Tony Hawks og Sharks Tale-franchisene), og jobber for øyeblikket med Xbox-versjonen av Doom 3. Utvikleren er basert i staten New York, men har også kontorer i California.
En av grunnene til at Activision nå har kjøpt Vicarious Visions er at utvikleren har laget sin egen spillmotor (Alchemy). Flere av Activisions prosjekter benytter seg nå av spillmotorer fra andre selskaper (inkludert EA-eide Criterion, som står for Renderware-systemet), men nå vil de i større grad kunne bruke teknologi utviklet innenfor selskapet. Activision har fortalt at de vil bruke Alchemy-motoren på flere spill til den neste konsollgenerasjonen.
Det er ikke klart hvor mye Activision har betalt for Vicarious Visions, men de forteller at de vil gi Activision-aksjer verd opp til 5,6 millioner amerikanske dollar til Vicarious Visions-aksjonærer. Det fortelles også at Activision har inngått avtaler med de fleste sjefene hos utvikleren som sikrer at de forblir i selskapet.
- Vicarious Visions talentfulle utviklingsteam og teknologi vil, kombinert med våre interne systemer og egenskaper, spille en viktig rolle i Activisions planer for neste-generasjons konsollsystemer. Vicarious Visions har en suksessrik historie, og vi er veldig glade for dette nye partnerskapet, forteller Activisions president Kathy Vrabeck.
Dette er ikke første gangen Activision kjøper selskaper de har jobbet tett med. Tidligere har de skaffet seg Neversoft (som står for Tony Hawk-spillene) og Infinity Ward (som står for Call of Duty). I og med at Vicarious Visions også har utviklet spill for andre utgivere (og for øyeblikket jobber med Batman Begins for Electronic Arts), er det kanskje en frykt for at selskapet skulle bli snappet opp av noen andre som har gjort at Activision har valgt å kjøpe det.