Stadig flere utgivere vender blikket mot de sosiale spillarenaene. Særlig EA har trykket Facebook til sitt bryst, med egne Facebook-utgaver av for eksempel Dragon Age II og The Sims 3.
Publiseringssjefen hos Activision, Eric Hirshberg, er derimot ikke spesielt bekymret for konkurransen fra Facebook-spillene, skriver Gamasutra.
I en tale under det trettende årlige Pacific Crest Global Technology Leadership Forum forklarte Hirshberg forskjellen mellom Call of Duty-spillerne og den jevne Facebook-spiller.
– Call of Duty har flere spillere som er villige til å betale for å spille online enn noe Facebook-spill har, og spillerne våre betaler mer per spiller enn gjennomsnittet for hvilket som helst Facebook-spill, sa Hirshberg.
– Spillerne våre er også mer engasjerte, andelen av de Call of Duty-spillerne som spiller daglig er høyere enn andelen for de tre mest populære Facebook-spillene.
Hirshberg uttalte også tidligere denne uka at Facebook neppe kommer til å bli et satsningsområde for Activision. Han hevder at topptitlene til Activision også i tiden fremover kommer til å dra inn nok inntekter, uten at de må utforske Facebook eller mobile plattformer.
Og sett i lys av selskapets siste tall, kan det se ut til at Hirshberg har rett. 37 prosent av selskapets totale salg forrige finanskvartal kom fra den digitale avdelingen, hovedsakelig fra tilleggspakker til Call of Duty-titlene.
Tidligere i sommer ble det kjent at Call of Duty-spillene fremover får en betalingstjeneste kalt Elite. Her skal flerspillerinformasjonen fra alle spillene samles, og både gratisinnhold og abonnementsinnhold er planlagt for tjenesten.
Les også: Duke håver inn gryn