Sniktitt

Star Trek Online

Å spille en serie

En TV-serie ikler seg massive onlinespillklær.

1: Side 1
2: Side 2

En prat med produsent Andy Velasquez

– Kan du fortelle meg hva det er dere forsøker å gjøre med dette spillet? Hva er hovedmålet?

– Vi prøver å lage et morsomt spill basert på Star Trek-universet. Det er fort gjort å lage et spill som gir en Star Trek-opplevelse, men som ikke er spesielt morsomt å spille. Det er samtidig veldig lett å lage et massivt onlinespill som ser ut som Star Trek, men som ikke gir spillerne Star Trek-opplevelsen vi streber etter. Vi prøver å lage et autentisk Star Trek-spill. Vi forsøker å lage noe unikt. Ikke noe som er et standard massivt onlinespill.

– Så hvordan blir da spillets innhold, hvis dere ikke lager et standard massivt onlinespill?

– Vel, vi har fiender og oppdrag akkurat som de fleste massive onlinespill, men vi har fokusert på det vi kaller det episodebaserte innholdet. Akkurat som i seriene og filmene prøver vi å ta spillerne gjennom forskjellige miljøer i løpet av hver spillsesjon.

– Ok, så de fleste oppdrag vil da for eksempel inneholde et par forskjellige typer kamp i rommet og et par forskjellige typer kamp på bakken?

– Ja, og ikke bare kamp. Du kommer for eksempel til et solsystem og har fått høre at det foregår noe merkelig der. Du flyr så rundt og undersøker og skanner og finner spor som kan lede deg til et nytt område. Her må du kanskje handle med noen for å komme videre før du da kan finne fiender å kjempe mot.

System for uendelig med innhold

– Er alle disse oppdragene ferdiglagde, eller har dere noen med tilfeldige parametere og innhold?

– Mitt eksempel er en ferdiglagd episode, men vi har noe vi kaller Genesis-systemet som vil lage tilfeldig innhold for deg. Du kan bruke dette systemet når du beveger deg mellom områder i warp-fart og får en oversikt over solsystemene i nærheten.

– Så alt dette innholdet befinner seg i egne instanser?

– Ja, de fleste av disse er egne instanser, men vi har også vedvarende områder som alle kan ferdes fritt i. Vi jobber også med et valgfritt system for å gjøre alle instansene åpne, slik at flere spillere kan ta del i dem uavhengig av hverandre hvis de så ønsker.

Les også
Spill, filmer og t-skjorter

– Er det åpent for kamp mellom de to grupperingene i disse åpne vedvarende områdene?

– Ikke i alle sammen, men hvis du reiser til den nøytrale sektoren kan du kjempe mot andre spillere. Slik havner du kun i spiller-mot-spiller-kamp frivillig.

– Når det gjelder kamp i verdensrommet mot kamp på bakken. Kommer spillerne til å oppleve like mye av hver i spillet?

– Akkurat nå så utgjør verdensrommet rundt 60 prosent av innholdet mens bakken får 40 prosent, rett og slett fordi vi syntes dette passet best med det innholdet vi har laget.

– Jeg har sett tre forskjellige typer romskip så langt, og de virker å følge ganske vante roller – som skadegjører, «tank» og helbreder. Er dette hovedrollene du kan velge mellom?

– Ja du har tre grunntyper skip, men disse kan du igjen utvikle ganske mye gjennom valg av utstyr, evner og mannskap. Du kan for eksempel utvikle ditt forskningsskip til å bli en mester på kontroll, altså hindre andre og gjøre dine fiender svakere, eller du kan utvikle det til å helbrede og beskytte dine medspillere.

Skal kunne spilles av så mange som mulig.

– Over til en annen del av spillet. Den relativt lave kvaliteten på noe av grafikken i Star Trek Online sammenlignet med noen andre nye massive onlinespill, er det et valg tatt med overlegg?

– Det er et interessant spørsmål, fordi vi har fått en del ros for hvordan spillet ser ut. Men når vi lagde spillet ønsket vi at det skulle fungere på dårligere maskiner også, slik at det kunne spilles av så mange som mulig. Vi tok også disse valgene med tanke på at spillet kanskje kunne spilles på forskjellige konsoller i fremtiden, men vi er fortsatt veldig fornøyde med kvaliteten på grafikken.

– Vi har gått for en spesiell stil i dette spillet. Vi ønsket ikke å gjengi verdensrommet på en realistisk måte. Vi ønsket å lage lett gjenkjennelige og interessante områder. I starten av prosjektet når vi så veldig nøye på seriene og filmene la vi merke til at hver episode ofte hadde et spesielt utseende. Når de for eksempel reiste til isplaneten eller ørkenplaneten gav dette hver episode et eget tema. Vi ønsket å gjøre noe lignende i spillet også slik at stedene blir mer forskjellige fra hverandre og lettere å huske.

– Når så mye av spillet er basert på TV-seriene og filmene, hvor vanskelig vil det være for folk å spille hvis de ikke vet noe særlig om Star Trek-universet?

– Vi gjør vårt beste slik at de som ikke er fans også kan like våre historien og like spillet, og de som ikke vet noe særlig om Star Trek fra før har ingen ulemper. Men hvis du allerede er en fan så kan spillet gi deg enda et nivå av forståelse, hvor du for eksempel legger merke til spesielle ting som andre kanskje går glipp av.

– Det viktigste for alle massive onlinespill er å holde på sine spillere lenge. Konkret, hvordan skal dere oppnå dette for Star Trek Online?

– På flere måter. Som grunnlag håper vi at spillerne synes at Star Trek Online er et veldig morsomt spill. Vi har også et høyt fokus på det som kalles sluttfasen (end game) i spillet, hvor vi tilbyr mye mangfoldighet, i stedet for å for eksempel kun tilby «raids».

– Her kan du fortsette å utforske gjennom vårt genesis-system som kontinuerlig vil tilby nytt innhold som ingen før deg har sett. Du kan delta i spiller-mot-spiller-konflikten så lenge du vil, og vi har mange systemer som gir belønninger for dette. Vi har også konvensjonelle «raids» som gir det beste utstyret.

– Ok, så hvor viktig blir da utstyr i Star Trek Online når du for eksempel måler det opp mot individuelle ferdigheter?

– Dette er noe vi for tiden forsøker å finne den rette balansen for. Vi lærer mer om dette hele tiden, og når det blir beta-testing kommer vi til å lære mye mer.

– Det skjønner jeg, men dere har vel en grunnidé i bunn? I noen massive onlinespill spiller utstyret en kjempestor rolle, mens i andre havner det mer i bakgrunnen.

– Ja. Når det gjelder den generelle balansen så vil ikke utstyret være det aller viktigste i Star Trek Online, slik at det ikke bare vil være hvor godt utstyr du har som avgjør hvor mektig du er.

Konklusjon

Det er ikke lenge til Star Trek Online skal lanseres og det møter en kamp om spillere mellom massive onlinespill som er hardere enn noen gang. Det finnes ingen tvil om at spillet bygger på et utrolig sterkt merkenavn, og at dette sannsynligvis vil hjelpe utvikleren ganske mye. Det jeg prøvde av kamp i rommet var helt klart en fortreffelig spillopplevelse. Kamp mellom romskip var veldig gøy, utfordrende og interessant og det virket skikkelig vanskelig å mestre.

Jeg må likevel nok skuffe en del når jeg sier at kamp på bakken hadde få av disse egenskapene. Det virket tregt, animasjonene var dårlige og handlingen var lite interessante. Spillets system for å løpe rundt på bakken og skyte med håndvåpen virket rett og slett fryktelig utdatert og nærmest amatørmessig. Her har Cryptic Studios etter min mening en gigantisk jobb foran seg før spillet skal utgis.

Til slutt vil jeg si noe som kanskje vil ergre en del Star Trek-fans. Jeg er en stor tilhenger av science fiction. Jeg kan tonnevis om Star Wars, Babylon 5 eller Battlestar Galactica, men jeg har aldri vært en fan av Star Trek. For meg virket serien rett og slett ikke god nok. Dette er noe av den samme følelsen jeg sitter igjen med etter sniktitten på Star Trek Online også. Det er noe som mangler for at dette virkelig skal bli bra. Jeg håper likevel utvikleren jobber på spreng frem mot utgivelse for å gjøre spesielt bakkekamp mye bedre, men jeg har mine tvil om at dette vil holde helt inn.

1: Side 1
2: Side 2

Siste fra forsiden