STOCKHOLM (Gamer.no): Erfarne Cryptic Studios er for øyeblikket i ferd med å avslutte sitt arbeid på Star Trek Online – et stort, massivt onlinespill, som skal ut i butikkene februar neste år.
Den velkjente Star Trek-sagaen har millioner av fans verden over, og det er i stor grad disse Star Trek Online skal prøve å kapre til å bli en del av sin spillerskare. Innholdet ligner mye på hva du finner i den kjente TV-serien, hvor handlingen foregår både på bakken og i verdensrommet.
Vi fikk ta en titt på det kommende massive onlinespillet i Stockholm, hvor utviklere fra Cryptic først gav oss en kort presentasjon av spillet, så fikk vi teste det med egne hender og til slutt intervjue produsent Andy Velasquez.
Håpefull presentasjon
I sin presentasjon av spillet forklarte Velasquez at Star Trek Online befinner seg i «the prime time line», og ikke i den alternative tidslinjen hvor den siste Star Trek-filmen befant seg. Spillet tar for seg en tid som eksisterer en del år etter samtlige filmer og TV-serier, slik at Star Trek Online nå blir det verktøyet som bringer den aller nyeste informasjonen om utviklingen av dette populære science fiction-universet.
Så tok han for seg noen av de grunnleggende elementene i spillet. Star Trek Online har to spillbare grupperinger. Den ene er Klingon-imperiet og den andre er Føderasjonen. Disse er i krig med hverandre.
Alle spillerne er kapteiner i Star Trek Online. Dette valget ble gjort slik at alle skulle få en like interessant spillopplevelse som bød på mange ulike utfordringer. Spillets innhold er i stor grad noe de kaller episodebasert. Hvor oppdrag både finner sted i verdensrommet og på planeters overflate akkurat slik de fleste TV-episodene gjorde.
I verdensrommet styrer spillerne et romskip og på bakken styrer de karakteren sin, som enten har med seg sitt eget lag eller danner en gruppe med andre spillere. Begge de to spillformene har kamp som hovedfokus, men byr også på noen andre typer prøvelser.
Alle romskipene spillerne kan styre i verdensrommet er store fartøyer med masse folk om bord. Romskipenes oppførsel og egenskaper vil være velkjente for de som har sett TV-serien. De har gass (throttle), skjold og våpen som torpedoer og fasere og masse andre muligheter.
Hvis du blir bekjempet i verdensrommet mister du ikke skipet ditt permanent. Du mister litt av din besetning og må reparere noen deler, men du taper ikke hele romskipet for det mente utvikleren var for streng en straff.
Det er spilleren som er kapteinen på skipet, men du kan ha med deg andre offiserer som hjelper deg i kamp. Disse kan bruke sine egenskaper for å gi romskipet du styrer ekstra evner eller bonuser, som for eksempel kraftige torpedoer eller bedre skjold.
All bakkekamp er tilpasset fem karakterer. Drar du ned alene får du med deg folk fra skipet ditt. Etter hvert får du svært mange offiserer på romskipet ditt, så da kan du velge hvilke fire du skal ha med deg.
På bakken har du også masse forskjellige evner å velge mellom i kamp og du kan ha med deg forskjellige våpen og utstyr. De datastyrte folkene du har med vil automatisk bruke sine evner og kjempe ved siden av deg så godt de kan, men du kan også overstyre dem og la de gjøre akkurat som du selv ønsker.
Når det gjelder verktøyet for å lage rollefigurer byr dette på masse muligheter. Her kan spillerne velge å spille en av de mange rasene fra Star Trek-universet, eller skape sin egen helt nye romrase. Alle rasene har egne egenskaper og bonuser, og hvis du lager din egen så kan du velge disse selv.
En velfungerende test
Når jeg endelig fikk prøve Star Trek Online selv, var det en opplæringsdel jeg fikk teste. Jeg lagde meg en figur, løp rundt inne på et romskip og fikk se grunnleggende ting som samtaler, oppdrag og nærkamp. Så fikk jeg velge meg to offiserer før det bar ut i verdensrommet med mitt eget skip.
Nå fløy jeg rundt i det kalde rommet og gjorde oppdrag ettersom jeg fikk høre dem fra resten av flåten. Jeg reddet folk fra ødelagte skip og så fløy jeg inn i kamp. Jeg var et menneske og mine fiender var Borgene.
Jeg lærte meg hvordan jeg best skulle bruke skipets fasere, ved å lage en bredside mot fienden for å kunne skyte fra kanonene som befant seg både foran og bak samtidig. Jeg lærte meg manøvrering og alle de mulighetene jeg hadde for å styre romskipet mitt rundt i det tredimensjonale spillmiljøet.
Jeg vekslet mellom å fly raskt og sakte, mens jeg hele tiden forsøkte å posisjonere meg best mulig for å skyte vekk mine motstanders skjold før jeg torpederte dem. Det gikk likevel ikke lang tid før jeg måtte ned på en måne for å kjempe mot de skumle Borgene der også.
Her fikk jeg med meg en medhjelper og jeg fikk utvikle min karakter noe ved å gå opp et erfaringsnivå og få noen nye evner. Nå var tiden moden for å løpe rundt og slakte fiender, og gjøre oppdrag for min side i krigen. De gikk ut på å hjelpe sivile med å ta ut et signaltårn.
Jeg fikk ikke testet spillet veldig lenge, men jeg fikk se mye av hva det hadde å by på grafikkmessig, animasjonsmessig og dets spillbarhet og brukergrensesnitt. Jeg fikk også testet kamp på både bakken og i rommet ganske mye, slik at jeg fikk et godt overblikk over noe av hva den ferdige versjonen av Star Trek Online vil inneholde.