Sniktitt

Test Drive Unlimited 2

Å leve i sus og dus

En særs idyllisk klysesimulator.

BARCELONA (Gamer.no): Sommeren bringer gjerne med seg en hel rekke assosiasjoner, og det er vel mer enn et par andre der ute som forbinder den med strandliv, områder i det herlige syden og toppløse ... biler. Mye tilsier at også en del av gjengen i Eden Games tenker i de baner, for nå har det massive bilspillet Test Drive Unlimited fra 2006 jaggu en oppfølger på vei.

Her ligger alt til rette for at selv de med soleksem og tom pengepung kan omfavne gleden av å frese rundt i luksusbiler på noen av de mest attraktive sommerøyene der ute.

Kos deg i sola

Der du i det første spillet var en pampesjåfør på Hawaii er det denne gangen Ibiza som skal beæres med ditt nærvær, og det er ikke tilfeldig at det er tropiske ferieøyer som er din lekeplass. Her er det nemlig det å farte rundt i åpne omgivelser i rådyre biler og se på pikseldamer som er hovedfokus, og det trenger jo ikke å være ueffent.

Dermed hører det også med at du får noen hundre mil med veier å boltre deg på. Nytt i denne utgaven er det at du også har et helt nettverk av løyper som går utenfor allfarvei, slik at du i det minste kan leve i illusjonen om at SUV-en din er en terrengbil. Disse rutene kan også kombineres med motorveiene og det ordinære veinettet for å skape spennende utfordringer og løp med kompiser, noe som gjør at den illsinte italienske sportsbilen din ikke nødvendigvis er superrelevant hele tiden.

I tillegg til annet innhold kan man også hente slike løyper fra Internett, i likhet med annet innhold. Utviklerne presiserer faktisk jevnlig at å lytte til fanbasen og å tilføre nytt innhold er to svært sentrale punkter i deres forretningsplan, og at brorparten av forbedringene fra forgjengeren skyldes en veldig aktiv brukerbase som kommer med solide tilbakemeldinger.

Dermed er det grunn til å glede seg når utviklerne kommer med lovnader om å flette inn nytt kvalitetsinnhold med fornuftige mellomrom, og blant noe av det vi loves er tilførselen av motorsykler.

Skjønt utseende

Alt dette foregår i flotte og varierte omgivelser som strekker seg fra knusktørre sletter til lekre strandgater. Har du lyst til å ta bilen din til selve stranda i solnedgangen så er det også mulig, og fargespillet av den oransje solen i en nypolert sportsbil sier idyll på mer enn én måte. Slike situasjoner er selvsagt godt hjulpet av at spillet ser regelrett lekkert ut, enten det er dag eller natt. Avanserte døgnsykluser treffer speilblanke fasader rett som det er, og det gjør noe ekstra med gleden av å frese rundt uten mål og mening når det hele ser stilig og bra ut.

For å akkompagnere denne visuelle overhaling har også bilfysikken blitt komplett ombygd, noe som har resultert i at bilene nå har større særpreg og en mer realistisk oppførsel. En amerikansk muskelbil av den tradisjonelle sorten vil gjerne ha et heftigere bunndrag og hissigere aksellerasjon enn en jålete Honda Civic, men det skjer kanskje på bekostning av dårligere kjøreegenskaper og veigrep. Vår aldri så lille demonstrasjon gav ikke et helhetlig inntrykk av akkurat hvor presis fysikken er for alle bilene, men de smakebitene vi fikk var definitivt lovende.

De mer generelle omgivelsene ser også bra ut, og selv om det er problematisk å se for seg at den bittelille øya Ibiza virkelig har så mange hundre mil med veinett så er det i det minste en troverdig illusjon man får servert. Enda mer fornøyelig er det å få vite at hele spillområdet fra forgjengeren har blitt oppusset og lagt ved, slik at det endelige tilgjengelige spillområdet når gigantiske proporsjoner.

Les også
Anmeldelse:

Fokus på sosial spilling

For selv om det er fullt mulig å dra stor nytte av spillområdet også alene, er det naturligvis i flerspillerdelen dette spillet skinner. Her kan man lage utfordringer for hverandre, kjøre forutbestemte løp, cruise rundt og bare se gløgg ut eller organisere seg i en klubb. Sistnevnte fungerer som laug i andre massive onlinespill, noe som betyr at man blant annet kan snekre eget klubbhus, låse opp eksklusive biler sammen og bare farte rundt som en pampete gategjeng.

Sosial spilling er i det hele tatt et kjerneelement her, og for å poengtere dette så har utviklerne valgt å la spillerne skape egne figurer som representerer dem i spillverden. Dermed kan du vase rundt som en skrullebimbo eller en glatt italiener med fettsleik alt etter hvordan du vil oppfattes av omverdenen, og konversere med andre spillere. Er du først og fremst en råner så oppholder du deg nok gjerne i bilbutikker mer enn folk flest, og et av eksemplene vi fikk se på sosial spilling var en gjeng spillere som møttes i en bilbutikk.

En morsom videreføring av dette er at man faktisk kan invitere en følgesvenn til å sitte på med en, slik at de heftige øktene over fjell og ned i de langstrakte horisontene kan nytes som en duo. Nå gjør det ikke nødvendigvis det sporadiske regnværet eller de aller kjipeste løypene noe mer fornøyelig, men i et spill som satser tungt på en sosial opplevelse kan det i hvert fall ende opp med å bli et spennende aspekt.

Konklusjon

Det er egentlig litt vanskelig å forstå hvilke spillere Test Drive Unlimited 2 prøver å nå ut til, og spillet føles kanskje mest av alt som et Need For Speed Underground anno 2010 i massiv skala. Her handler det like mye om å vise frem sin virtuelle velstand som å faktisk kjøre bil, og det lekre utseendet til spillet i kombinasjon med to sirlig modellerte øyer gjør tilsynelatende en god jobb med å legge til rette for det.

Forgjengeren til dette spillet var en formidabel suksess, og det er ingen tvil om at utviklerne har lagt seg i bresjen for å forbedre et solid produkt. Spørsmålet er snarere hvor interessant den gemene hop finner konseptet med en hybrid av The Sims og Need For Speed Underground, og det kan jeg vedde en saftig skilling på at tiden vil vise.

Test Drive Unlimited 2 kommer i salg i september, for Xbox 360, PlayStation 3 og PC.

Siste fra forsiden