MPX.no Challenge er navnet på de fire store hovedkonkurransene i Counter-Strike 1.6, Counter-Strike Source, Quake IV og Battlefield 2. Navnet er gitt fordi MPX.no sponser konkurransen.
– Navnet og samarbeidet med MPX.no har gjort det mulig å tilby så rå premier som vi gjør. Det igjen har ført til at konkurransen har blitt attraktiv for lag utenfor Norges grenser. Vi har fått bekreftet at det kommer lag fra Tyskland, Danmark, Sverige og Finland. Og grunnen til interessen er todelt. For det første har vi rå premier, men vi har også satt eSport på kartet på et LAN, forklarer Halvorsen.
Thomassen er enig og forklarer videre at store premier i konkurranser andre steder i verden slettes ikke er uvanlig, men påpeker at slike konkurranser ikke foregår på LAN hvor hvem som helst kan delta.
– Normalt sett må man gjennom kvalifiseringer. Hos oss er det åpent for alle som betaler for å komme inn. Har du et lag kan du stille i hvilken som helst konkurranse. Klanene melder seg inn på forhånd via billettsystemet Partyticket, og det blir satt opp seeding ut i fra hvor gode de er, forklarer Thomassen.
De fire klanene som foreløpig har bekreftet sin ankomst er Dignitas fra Tyskland, Boomtown fra Danmark, samt The Golden Cocks og aPas fra Norge. aPas vant Battlefield 2-konkurransen på årets The Gathering. Arrangørene venter flere bekreftelser i tiden som kommer.
Profesjonelle kommentatorer
Kommentatorer til MPX.no Challenge blir leid inn fra Sverige og USA, og i tillegg til å kommentere hendelsene underveis vil de være i besittelse av en stor premiepott.
– Våre kommentatorer vil få mulighet til å dele ut premier underveis i spillet, ikke bare for de som gjør det bra, men også de som tabber seg ut på ulike måter. Hvis man oppdager en person som blir overkjørt av en stridsvogn i det han løper bortover veien, kan man for eksempel gi han et nytt lydkort. En annen som skyter for mange av sine egne spillere, bør kanskje få bedre musmatte og mus, sier Thomassen.
Men han er ikke bekymret for at disse premiene fører til at spillere går over til en useriøs spillestil.
– Det vil ikke gå utover kvaliteten, fordi man vet aldri når det blir delt ut, og det vil være veldig mange ulike vinklinger. Det kommer helt ann på situasjonen. De gode klanene prioriterer uansett ikke et headset eller et lydkort foran 50 000 kroner i førstepremie. Men dette vil de naturligvis slutte med hvis det gir slår tilbake på oss. Vi ønsker bare å legge forholdene til rette og gire opp kommentatorene, slik at de skal ta av, forteller Thomassen.
I tillegg vil en offisiell radiokanal være aktiv alle dagene, og gi tilfeldige deltakere en mulighet til å vinne spennende premier.
– Gjennom våre sponsorer har vi tilgang på en rekke artige og kule premier. Vi har lagt opp til noen tilfeldig premier, som blant annet radiokanalen vår skal få lov til å dele ut. Her ser vi for oss at noen plutselig komme bort til deg og spør hvorfor akkurat du bør vinne et nytt skjermkort. Enkelte vinner jo aldri noe, og vi skal gi dem en mulighet. Men noe gavedryss blir det ikke. Man må gjøre seg fortjent, sier Halvorsen.
Klaner med krav til standard
Interessen fra de store internasjonale lagene har ført til at arrangørene har vært nødt til å endre litt på programmet, fordi de profesjonelle lagene rett og slett stiller krav.
– For mange lag er det ikke et spørsmål om de kan komme, men om vi innfrir de standardene som kreves. For eksempel var spillturneringene i utgangspuktet fra onsdag til fredag. Disse måtte flyttes og er nå fra fredag til søndag. Det var lærerikt for oss. Dette er et brukerstyrt LAN, og når flere oppfordrer oss til å flytte konkurransene gjør vi det. Vi kan naturligvis ikke innfri alles ønsker, men akkurat i det tilfellet var det veldig enkelt for oss å gjøre den nødvendige endringen, sier Halvorsen.
Men av og til kommer det forslag som de er nødt til å si nei til, et eksempel på dette er forespørselen om å ha en rekke maskiner stående for langveisfarende lag.
– Det er ikke på grunn av motvilje at vi sier nei til det, men fordi det rett og slett har vært vanskelig for oss å gjennomføre denne gangen. Hvis vi f.eks. hadde satt opp 40 konkurransemaskiner, så hadde det ført til begrensninger på premiene. Det kommer en god del internasjonale klaner, men for oss er det like viktig å ta vare på våre norske deltakere, forklarer Halvorsen.
Halvorsen påpeker at de også ønsker å finne på noe for de som ikke har sponsor. Det finnes en rekke spillere og lag i Norge som ikke spiller så ofte og organisert, men som har lyst til å prøve hvordan det er å spille på et skikkelig lag. Konkret hvordan de vil løse dette er ikke fastlagt, men ett forslag er å kjøre en ny finale for de som ikke har sponsorer, eller som røk ut tidlig.
NRK vil være tilstede under arrangementet med eget studio, og primært dekke kampene via Nett-TV, men det forventes også innslag på Dagsrevyen, Østlandssendingen og radio. NRK har tidligere vært involvert i Komplett-turneringen i Battlefield 2, og høstet stor suksess med det. Innslaget som opprinnelig ble laget for nett ble siden sendt på NRK2 som opptak, og klippet lå øverst på topp 10-listen til NRK i lang tid.
– NRK har sagt er at eSport er god TV, og det er det som er utgangspunktet deres på HW-LAN. Vi er veldig stolt og smigret over at NRK skal dekke dette, og håper det fører til større dekning også på andre LAN i fremtiden. Men vi har ingenting med deres sendeplan å gjøre. Vi skal bare komme med ideer som er god seerunderholdning, Halvorsen.
NRK inviterer sine egne og Hardware-nettverket sine lesere og seere til å komme med innspill til hva de skal gjøre på HW-LAN. Arrangørene ønsker å gjøre hele begivenheten interessant, ikke bare de store spillkonkurransene.
Selv om det etter all sannsynlighet blir mest fokus på PC-spill, er arrangørene åpne for ideer rundt konsollaktiviteter også. De har allerede planer om en Guitar Hero-konkurranse.
– For oss som arrangør og nettsted er det viktig å ta det som er dagsaktuelt og det som brukerne er interessert i. Men ting kan bli utsatt, så vi kan ikke si for mye. Men det er bare for brukerne å si hva de vil ha, så skal vi lytte. Hvis det for eksempel er veldig mange som vil spille Amigaspill, så gjør vi det, forteller Halvorsen.
– Kanskje vi kan arrangere konkurranse i overklokking av Commondore 64, hvor økning av antall farger var et av målene, skyter Thomassen inn.
Superbillig mat
Claes Halvorsen presiserer flere ganger at de ikke har noe mål med å tjene penger på HW-LAN, og filosofien er enkel:
– Det som kommer inn, skal ut igjen til brukeren. Maten skal ha butikkpris eller rimeligere, og vi skal ikke tjene penger på maten. Inkludert i leien der oppe er rettighetene til å drive kjøkkenet vårt, og med en sånn vilje i det frivillige mannskapet kan vi stille med faglært kjøkkenpersonell, forteller han.
Han forklarer videre at de ser for seg å servere mye sunn mat i en Norway Cup/IKEA-løsning, med vakuumpakket mat. Hygiene er viktig for dem, så all mat som er i kontakt med publikum skal være i egen emballasje. I tillegg får deltakerne en del varm mat, men dette er ikke spikret enda.
– Vi får antageligvis et eget spisetelt, som er like stort som det The Gathering har. Men folk må gjerne sitte ved datamaskinene sine også. Vi har en god dialog med matprodusenter som er veldig positive til dette. Mitt personlig mål er at deltakerne skal kunne leve godt og spise sunt til under 50 kroner dagen. Vi kommer til til å kjøre inn pallevis med dagens frukt og mye gratis drikke underveis, sier Halvorsen.
Når det gjelder lydnivået og begrensninger så er ikke det helt avklart enda. Arrangørene ønsker på ingen måte at HW-LAN blir et stille arrangement, men ønsker å ta hensyn til de som vil ha høyttalere og de som vil ha det litt roligere. De tar sikte på å dele opp hallen i fire soner.
– Vi vil ikke ha situasjoner der det er helt stille i lokalet slik at man hører at noen promper. Det bør ikke komme som noe sjokk på noen at det blir lyd på et LAN. Men vi har et kjempestort sikkerhetscrew, som forbeholder seg retten til å koble ut dine høyttalere hvis det tar av, og du ikke tar det første hintet når vi snakker til deg, sier Halvorsen, med en litt streng tone.
Hver person får omtrent 80x60 cm å boltre seg på, og totalt 500 watt strøm. Arrangørene legger ingen hindringer for dem som ønsker å bygge i høyden – så lenge det ikke går utover sikkerheten.
Underveis i arrangementet ønsker arrangørene å sette av tid til ulike foredrag, men mye er usikkert foreløpig. Akkurat nå jobber de med et foredrag hvor deltakerne får vite litt mer om hvordan et dataspill blir til.
– I dag utdannes det spillutviklere i Norge, tidligere lo man av det. Vi ønsker å vise fremgangen fra manus til hvordan man planlegger grafikk, til koding og ferdig produkt. Vi kommer til å kjøre disse flere ganger i de små auditoriumene. Vi har også et par andre seminarer som ikke er spikret enda, forteller Halvorsen, som oppfordrer brukerne til å komme med ideer.
– Vi ønsker å vise den styrken som ligger i dataintresserte. Data er blitt allemannseie, men vi i nettverket er ikke flinke nok til å formidle stoff som jenter også er interessert i. Dette skal være et arrangement alle datainteresserte, ikke spesielt for jenter, men vi ser at interessen også vokser blant jenter. Vi kjører testgrupper, og har noen ideer til ting som kan interessere jenter som ikke er datainteresserte også, sier Halvorsen.
Med det takker vi Espen Thomassen og Claes Halvorsen for oppmerksomheten, og ønsker dem all lykke til videre med planleggingen og utførelsen av HW-LAN. Hvis dere har ytterligere spørsmål om HW-LAN, så oppfordrer vi dere til å sende dem inn til oss på e-post. Så skal vi følge opp denne artikkelen med et nytt intervju på bakgrunn av lesernes egne spørsmål.
Offisielt nettsted for HW-LAN er lan.hardware.no og billetter kjøpes via Partyticket.