Intervju

– Spill er ikke ubetydelige leker

For mange gamere er Edge Magazine selve bibelen. Vi gikk bak "kulissene" og snakket med bladets sjefsredaktør.

Side 1
Side 2

Spillindustrien har utviklet seg enormt siden Edge startet opp. Hvordan har denne raske "evolusjonen" påvirket dere som publikasjon?

- Vi blir sterkt påvirket av industriens evolusjon fordi vi er besatt av den. Akkurat som alle andre dedikerte gamere vil vi ha kloa i ny teknologi så tidlig som mulig. Som et resultat har magasinet forandret seg i takt med utviklingen, men jeg vil si at dets hjerte fortsatt er inntakt. Jeg vet ikke, folk pleide å si at vi hadde hodene våre gjemt oppe i et visst sted. Kanskje vi slapper litt mer av nå?

Hvordan ser dere på Edge sin rolle i dagens spillverden? Er dere ute etter å påvirke deres lesere i en viss retning? Har dere en spesiell målgruppe i sikte?

- Å sikte inn målgrupper får det hele til å høre litt kynisk ut. For å være helt ærlig så lager vi magasinet for folk som oss selv – mennesker som lever for spill. Jeg ble spurt noe lignende av japanske journalister for noen år siden. De spurte hvordan vi plukket ut spillene som kom på trykk. Jeg sa bare at hvis et spill virket spennende, så ble det med. Det er ikke noen eksakt vitenskap, akkurat.

Edge går for å være blant de mest respekterte magasinene som omhandler spill. Føler dere noen gang presset rundt det å alltid være "perfekt"?

- Vi elsker press. Hvis det ikke er noe press, betyr det automatisk at det heller ikke er noen forventninger til oss. Produksjonen av et magasin som Edge krever mye tid, talent og ekspertise. I tillegg må du ha en stab rundt deg som er motivert for jobben – det er den eneste måten vi kan lykkes på. Vi har hatt mange utrolige talentfulle skribenter og teamet vi har i dag er vel så eksepsjonelt. Når det er sagt så tror jeg ikke alle anerkjenner hvor langt vi går med noe av vår journalistikk. Problemet er at det har vært mye nedslitt og halvferdig materiale fra flere deler av spillpressen de siste årene. Dette har igjen ført til at flere av de som kjøper denne typen magasiner har mistet sitt skarpsinn og sin kritiske sans. Enkelte av disse ville ikke kjent igjen innsiktfull spilljournalistikk om den slo dem midt i ansiktet. Men nå er det minst 30 000 som har skarpsinn nok til å kjøpe Edge, og det er jo noe.

Hvis Edge som en enhet fikk ett ønske for dataspillenes fremtid, hva ville dette være?

- Oi, det var en tøff nøtt. Jeg tror vi ville uttrykt et ønske om større valgfrihet. Jeg mener, vi elsker førstepersons skytespill, bilspill og rollespill – men store titler sliter med å komme seg utenfor disse sjangrene. Vi vil ha flere eksperimentelle spill på markedet, og ønsker at folk faktisk kjøper dem. Litt av et ønske, eller hva?

Har dere vurdert å gi ut Edge i andre språkdrakter enn engelsk?

- Våre utgivere er alltid på utkikk etter slike avtaler, og det er helt ute av våre hender. Jeg tror faktisk en tysk utgiver er i forhandlinger om å gi magasinet ut der borte.

For dere som ikke har vært borti Edge Magazine anbefales det herved på det varmeste. Som gamer har jeg fått mye glede og lærdom fra dette glimrende bladet. Bredden i materiale er enorm og det er ikke bare anmeldelsene som er gode og velbalanserte. Gamer.no takker Tony Mott for at han tok seg tid til oss og ønsker ham og hans stab lykke til videre.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden