Intervju

– Skap din egen spillopplevelse

Gamer.no tok turen over til vår gamle unionspartner, og møtte mannen bak eventyrspillet Fahrenheit i Stockholm.

Side 1
Side 2

Hvordan vil kontrollene fungere på PC?

- På PC kan du selvsagt også spille med en håndkontroll, på samme måten som på konsollene. Hvis ikke bruker du musen, som kan sammenlignes med tommelstikkene på konsollens kontroller. Vi er faktisk ikke 100% ferdig med kontrollsystemet på PC, men vi er i rute og det skal fungere prikkfritt før utgivelsen er et faktum.

Et spill med slik frihet både i bevegelse og handlinger må ha vært en utfordring å lage. Kan du fortelle oss om noen av problemene dere møtte på?

- Det har vært et mareritt fra begynnelse til slutt, for å være helt ærlig med deg. For det første tok det meg et år å skrive manuset på 2000 sider, mye på grunn av de mange alternative rutene du kan ta i spillet. I en film kan du slippe unna med å fortelle et par historier, i et spill som Fahrenheit må du fortelle tusen historier i samme pakken. Å beholde sammenhengen i historiene uansett var du foretar deg i spillet var en stor utfordring. For det andre hadde vi noen problemer med å skripte enkelte scener siden vi tar i bruk splitscreen (som i 24, red. anm.) der to historier fortelles samtidig. Det var mange potensielle problemer rundt dette allerede fra den første restaurantscenen. Men problemene er nå løst, og spillet er så godt som ferdig.

Vil dere bygge videre på dette prosjektet i fremtidige spill? Er det i så fall aktuelt å bruke den samme "oppskriften"?

- Bra spørsmål. Som spillmaker er jeg interessert i å eksperimentere med nye prosjekter, ikke å gjenta meg selv. Samtidig kan strukturen Fahrenheit bygger på brukes til å fortelle en hvilken som helst historie. Når alt kommer til alt er det opp til gamere å avgjøre om vi får Fahrenheit 2 eller et spill som bruker samme tilnærmingsmåte. Vi kan fortsatt eksperimentere, men holde det innenfor de samme rammevilkårene som med Fahrenheit. Instinktet mitt er uansett å stadig skifte retning, jeg liker å lære av utviklingsprosessene jeg er involvert i.

Kan du kommentere deres brudd med Vivendi Universal?

- Vi startet et samarbeid med Vivendi fordi selskapet var lidenskapelig interesserte i spillet vi ville lage. Selv på et svært spinkelt grunnlag så de tittelens potensial, noe som gledet meg enormt. 18 måneder ut i spillets utvikling hadde alle vi kjente innen Vivendi forsvunnet fra selskapet, vi kjente ingen av dem lengre. Dialogen stoppet helt opp, det virket som de hadde mange andre problemer som tok fokuset vekk fra vårt prosjekt. Den amerikanske avdelingen ville ikke ha noe med oss å gjøre i det hele tatt, så beslutningen ble tatt at vi skulle gå fra hverandre. Prosessen var smertefull, men i ettertid ser vi at den var nødvendig. Heldigvis tok Atari opp hansken, de hadde en sterk tro på spillet. Den største gleden jeg har følt var når en representant fra Vivendi besøkte oss på E3. Han kikket på spillet for deretter å legge hodet i hendene. Ingen tvil om at angeren var stor for at de ga slipp på spillet.

Hva synes du om årets E3?

- En blandet følelse. Jeg ble litt skuffet over mangelen på originalitet, det virker som ingen tør å ta risikoer med sin egen kreativitet. Du har sett det meste før, rett og slett. Utviklere må slutte å lage de samme spillene om og om igjen, vær kreativ!

Hva synes du om de nye konsollene som ble presentert?

- Jeg er svært spent på PlayStation 3 og dens muligheter i sammenheng med PlayStation Portable. Vi jobber for tiden med et prosjekt opp mot de neste konsollene, men dette kan jeg ikke kommentere ytterligere.

Les også
Anmeldelse:

Fahrenheit er å finne i butikkene tidlig i september 2005, og det er bare å glede seg. På bakgrunn av spilltestingen og de store ord fra Cage er vi i Gamer.no svært spente på det endelige produktet. Holdes halvparten av det som loves kan Fahrenheit bli et av årets høydepunkt. Vi takker David Cage for den hyggelige praten, og ønsker ham lykke til med lanseringen av spillet over sommeren.

For mer informasjon, les også vår sniktitt fra E3.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden