Hele verden ligger i ruiner, og den menneskelige sivilisasjonen er så godt som borte, takket være ekstrem radioaktiv stråling. Byene er ubeboelige, og utenfor dem ligger det bare endeløse, nedbrente ødemarker og ville, muterte skoger. Om det i det hele tatt finnes mennesker der ute, holder de seg i alle fall for seg selv.
Undergrunnsbanen i Moskva beskrives som verdens største bomberom, og i dette nettverket lever en liten gruppe mennesker som var så heldige å befinne seg i undergrunnen akkurat da katastrofen inntraff. Hermetiske låser beskytter dem mot mutanter og stråling, mens gamle filtre sørger for rimelig ren luft og drikkbart vann.
Hver stasjon har blitt forvandlet til en liten koloni, hvor mennesker som deler de samme ideene har flokket sammen for å danne et samfunn. I den nordligste stasjonen, VDNH, bor hundre mennesker som menneskehetens siste grense mot den radioaktive villmarken, men nå er de under angrep av horder av mystiske dyr som de bare kaller "Mørket". Du må reise fra VDNH til undergrunnsbanens hjerte, for å advare alle om faren og prøve å skaffe hjelp.
Metro 2033 kommer med en dynamisk og åpen verden hvor spillerne møter ulike politiske fraksjoner, kjemper mot nye og intelligente livsformer, og utforsker en ny og dyster verden. Spillerne får spesialisere seg basert på spillestilen sin, bruke en rekke våpen og kjøretøy, og spille en rekke minispill.
Spillet minner på mange måter om GSC Game World sitt S.T.A.L.K.E.R., og gir oss et ikke lineært gameplay med massevis av sideoppdrag. Datastyrte figurer oppfører seg realistisk - mens sivile bruker dagene sine på å jobbe, lage mat og sosialisere, vil fiendene jobbe i grupper for å ta knekken på deg.
Metro 2033 utvikles av 4A Games, og det blir definitivt spennende å se om de klarer å følge opp det høye ambisjonsnivået sitt. GSC Game World har som kjent slitt litt med sitt S.T.A.L.K.E.R., som for øyeblikket er planlagt utgitt til neste år. Metro 2033 skal etter planen komme til PC, PS3 og Xbox 360, men det er ikke klart når spillet skal lanseres.