De fleste har sikkert prøvd 3D-briller en eller annen gang, en brille med to fargede plastbiter som skaper illusjonen av at flate overflater har dybde. De har blitt brukt til både film, tegneserier, og spill tidligere, og Ubisoft har nå kunngjort at de prøver fenomenet i spillversjonen av James Camerons 3D-film Avatar.
Avatar-spillet skal benytte seg av de samme 3D-effekter som filmen, og under et intervju med nettstedet Gamesindustry.biz forteller Ubisoft-sjef Yves Guillemot om Ubisofts nære sammarbeid med filmteamet:
– Gjennom vårt samarbeid med Cameron kan vi bruke svært mange av elementene i filmene hans til å lage spillutgavene av dem. Vi får ta del i alle ressursene deres, også alt det 3D-effektene måtte innføre på markedet. Vi beveger oss i samme retning.
Ubisoft utvikler Avatar-spillet til å være kompatibelt med spesielle TV-er som kan vise de nye effektene. 3D-effektene i Avatar virker nemlig ikke på vanlige fjernsyn, men kun på spesialbygde apparater. De nye apparatene er tilgjengelige i USA, og ifølge Guillmot er effektene fantastiske.
– Vi vet ikke om andre spillselskaper vil følge etter oss, men det blir spennende å tilby forbrukerne den samme opplevelsen i spillform på 3D-TV som de får når de ser filmen, forteller Guillemot.
Guillemot lover at spillet også vil kjøre på vanlige TV-er, men uten 3D. Han svarte ikke på spørsmål om vi kan forvente lignende effekter og ordninger i framtidige Ubisoft-spill.
Bortsett fra 3D-effektene vil Ubisoft fortsatt ikke si noe om spillversjonen av Avatar. Filmen skal være ferdig mot slutten av 2009, og spillet vil antageligvis slippes i samme tidsrom.