Kort etter at id Software fortalte at de jobbet med noe så uvanlig som en blanding av et bilspill og førstepersons skytespill satt til en postapokalyptisk verden, har Gearbox Software og 2K Games offentliggjort at de gjør akkurat det samme.
Borderlands tar imidlertid også et kraftig skritt i retning Diablo, ved å innføre tilfeldig genererte oppdrag, områder våpen, situasjoner og mye mer. Takket være dette systemet vil spillet tilby en nesten uendelig variasjon i forhold til hva du får oppleve.
– Borderlands representerer et viktig evolusjonært sprang i spilldesign og -teknologi. Ved hjelp av revolusjonerende ny teknologi som skaper tusenvis av unike, tilfeldig genererte oppdrag, våpen og situasjoner, vil Borderlands heve lista for neste-generasjons actionspill betraktelig, forteller 2K-president Christoph Hartmann.
Spillet låner også et annet populært element fra Diablo-serien, nemlig det kooperative gameplayet. Her kan flere spillere dele den samme opplevelsen over nettet, og spillere står fritt til å gå inn i (og forlate) hverandres spill når som helst. Det er selvsagt også mulig å spille helt alene om man ønsker det.
Ellers loves vi muligheten til å skreddersy kjøretøyene våre, som vi så kan bruke i kamp mot andre spillere. Imponerende animasjoner og fysikk er selvsagt også med på skrytelisten, og hvordan det hele ender opp kan vi finne ut mot slutten av 2008, når Borderlands lanseres til PC, Xbox 360 og PS3.