Oppdatering 23:45: Etter stadig mer kritikk har 2K nå kommet med en offisiell uttalelse. Via Twitter forteller utgiveren at det ikke var meningen at reklamene skulle ødelegge for spillopplevelsen.
Basert på uttalelsen har ikke 2K planer om å fjerne reklamene helt. Når og hvor de dukker opp vil imidlertid endre seg fremover, men akkurat hvordan det vil se ut gjenstår å se.
Opprinnelig sak følger.
Utgiver 2K har måttet tåle mye kjeft denne uken, etter at det plutselig dukket opp reklamer i NBA 2K21. Fans av serien er ikke imponert over nyheten og har troppet opp på Reddit og i sosiale medier for å si sitt.
Som det australske nettstedet Stevivor meldte først, var det reklamer for Oculus Quest 2 som snek seg inn i 2K21-opplevelsen i helgen. Disse spretter frem som del av en ny lasteskjerm på både PC, PlayStation 4 og Xbox One, og det er ikke mulig å hoppe over reklamene.
Akkurat som da EA kjørte et lignende stunt med UFC 4 i sommer, har reaksjonene vært heller negative. Klagene fra fans går først og fremst på at det er reklamer i et fullprisspill, såvel som at reklamene først ble lagt til over en måned etter lansering – som betyr at de ikke trekker ned spillets anmeldelser ved lansering.
EA kjørte til slutt rask retrett på sine UFC 4-reklamer, og beklaget at endringen ikke ble bedre kommunisert i forkant. 2K har på sin side latt være å kommentere alt oppstyret, og basert på tidligere hendelser er det godt tenkelig at ingen ting vil endre seg.
Det er nemlig ikke første gang NBA 2K-serien tøyer strikken litt lengre enn hva spillerne er komfortable med. Tidligere spill har fått mye kritikk for hissig fokus på mikrotransaksjoner, og tilsvarende reklamer som i 2K21 ble også innført i 2K20 – også da en liten stund etter lansering.
LES OGSÅ: Spider-Man Remastered bytter ut Peter Parkers ansikt og fansen er ikke imponert »