58 prosent av alle inntekter PC-spill genererte i 2024 kom fra mikrotransaksjoner, ifølge The PC & Console Gaming Report 2025 fra Newzoo.
Det tilsvarer vanvittige 24,4 milliarder amerikanske dollar, eller godt over 260 milliarder norske kroner. På mikrotransaksjoner. I løpet av ett år.
Rapporten peker på populære «live service-spill» som Call of Duty, Roblox og Fortnite som de største mikrotransaksjonsslukene, og folk bruker mer enn tidligere. PC-spillinntektene økte med 1,4 prosent sammenlignet med året før, og antallet PC-spillere nærmer seg 1 milliard.
Nedlastbart innhold som DLC-pakker, ikke til forveksling med mikrotransaksjoner, sto for 5,3 milliarder dollar i 2024. De største driverne her skal ha vært Elden Ring: Shadow of the Erdtree og Diablo 4: Vessel of Hatred.
I EU og her til lands er det endelig satt et større fokus på mikrotransaksjoner og kjøpsoppfordringer mot barn og unge.
I mars fortalte Thomas Iversen i Forbrukerrådet til Gamer.no at de har etterlyst bedre regulering hos EU i lang tid:
– Vi har argumentert i flere år for at spillbransjen helt bevisst har prøvd å unngå regelverket ved å legge opp til at man bruker en virtuell valuta i kjøpsammenheng. Vi har etterlyst en klar og tydelig regulering som også vil plassere denne typen kjøp i en rettslig kontekst.