Kommentar

2021 oppsummert: Microsoft

2021 var året da Microsoft lærte av sine feil

Etter en stor snuoperasjon ser det endelig lyst ut igjen for Microsoft.
Audun Rodem, Gamer.no

Microsoft har hatt et godt år. Etter flere år med mye forbrukerfiendtlig sludder og mangel på interessante, eksklusive spill, tok den amerikanske tek-giganten rev i seilene og fikk skuten på rett kjøl. Etter lanseringen av Xbox Series X og S i november 2020, gikk det slag i slag. Når vi gjør opp status for 2021, er situasjonen en ganske annen.

Før vi setter i gang: Denne listen er ikke uttømmende, og enkelte av tjenestene har vært tilgjengelig før 2021. Men det var i overgangen til en ny konsollgenerasjon at teknologien og utførelsen virkelig kom til sin rett. Det var i 2021 at puslespillbitene begynte å falle på plass for Microsoft:

  • Game Pass har blitt Netflix for dataspill, akkurat som vi spådde i 2018. Det finnes i dag rundt 30 millioner Game Pass-abonnementer. Frem til nå har Microsoft annonsert alle nye Game Pass-spill med faste intervaller, men i det siste har de eksperimentert med å slippe spill helt ut av det blå, som Serious Sam 4, Generation Zero og Townscape. For ikke å snakke om betaversjonen av Halo Infinites flerspillermodus.

  • Xbox Cloud Gaming, som lar deg spille Xbox-spill på PC, telefoner og nettbrett, fungerer imponerende godt.
  • Quick Resume-tjenesten, at man kan hoppe inn og ut av flere spill uten å måtte vente på at de skal laste, er den beste på markedet. I seg selv ingen bransjevelter, men gjør det mye mer fristende å presse inn litt ekstra spilltid i en ellers travel hverdag.

  • Storspillene kom endelig ut. Og de innfridde forventningene. Forventningene til både Halo Infinite og Forza Horizon 5 er begge fantastiske spill som har svært bred appell.

  • Microsoft kjøpte Bethesda. Det er selvfølgelig irriterende for de av oss som setter pris på uavhengige spillutgivere og -utviklere, men strategisk sett er det høyst forståelig. Microsoft eier nå viktige franchiser som The Elder Scrolls, Fallout, Doom og Wolfenstein, i tillegg til kommende utgivelser som Starfield.

  • Ingen slår Microsoft på bakoverkompabilitet. Det viktigste argumentet for å kjøpe nye konsoller er selvfølgelig nye spill. Men under pandemien har ingen ting gått som planlagt, og da har smertefri bakoverkompabilitet vist seg å være viktig. De nye Xbox-konsollene kan spille nær sagt hva det måtte være av eldre spill utgitt på de to foregående konsollgenerasjonene, selv en del spill fra den aller første Xbox-en fungerer.

  • Xbox All Access, et program der du kjøper konsollen din på avbetaling (rentefritt), og kan få Game Pass Ultimate inkludert.

  • Xbox Series S har livets rett. Mange ristet på hodet over at Microsoft valgte å slippe to nestegenerasjons konsoller samtidig, men den svakere Series S appellerer til en helt annen kundegruppe enn den mye kraftigere Series X. Prisen (og det at den i det hele tatt gikk an å kjøpe). Det gjorde at Series S var en av årets vinnere under Black Friday.

  • Smart Delivery, en tjeneste som gjør at du til enhver tid spiller den beste versjonen av spillet som din maskinvare kan takle, viste seg å fungere overraskende smertefritt, og ga enda mer mening med en ny konsollgenerasjon. I kombinasjon med Play Anywhere, tjenesten som lar deg smertefritt bytte mellom PC og konsoll(er) og fortsette der du slapp, er det nesten snålt å tenke på hvor lenge vi har klart oss uten.

LES VÅR KOMMENTAR OM KONKURRENTEN: Sony har, på papiret, hatt et fantastisk år »

Forza Horizon 5 var en ren maktdemonstrasjon, og akkurat det spillet Microsoft trengte for å trekke flere spillere inn i sin Game Pass-tjeneste.
Microsoft

Microsofts hårete mål

Dette er en imponerende liste. Det Microsoft mangler av flere store, eksklusive spill, tar de igjen på omtrent alle andre områder. Mens Microsoft med rette fikk mye kritikk for en rekke dårlige løsninger i forbindelse med lanseringen av Xbox One, ligger de nå foreløpig an til å bli denne generasjonens mest forbrukervennlige aktør. Akkurat det var det vel ingen som så for for noen år siden.

Det mest interessante med denne listen, er hvor tydelig det er hvilken vei Microsoft vil ta i fremtiden. Tek-giganten er på full fart bort fra tankegangen om at man trenger dedikerte, fysiske bokser i stuen eller på skrivebordet for å kunne spille noen av verdens beste spill. I stedet vil de gi deg umiddelbar tilgang til et enormt arkiv av store og små spill som du kan spille på akkurat den enheten du til enhver tid foretrekker. Og de har et poeng: hva skal du med en ekstra, dyr boks hvis TV-en som allerede står i stuen din kan kjøre det nyeste Halo? Og tenk så greit å kunne grisekjøre litt i det nyeste Forza på mobiltelefonen din mens du sitter på bussen?

Du som leser Gamer.no og andre lignende nettsteder har sannsynligvis vokst opp med en konsoll eller en PC. Det har ikke den neste generasjonen av spillere; de fleste er vant med at medier er noe de har tilgang til uansett hvilken enhet de bruker. Hvis Microsoft vil nå denne kundegruppen, må de være der disse kundene er. Det vil si over alt.

Oppkjøpet av Bethesda falt mange tungt for brystet, men sikrer Microsoft eklsusive spill som Starfield. Slik vil vi nok se mer av etter hvert som andre forsøker å lage sine egne Game Pass-lignende tjenester.

Under skyens skygge

Dette har noen konsekvenser. Kampen om synligheten i Microsofts skyløsninger vil tilspisse seg. Små utviklere kan potensielt i enda større grad bli prisgitt måten Microsoft velger å kuratere Game Pass på, samtidig som de potensielt kan nå ut til et mye større publikum. Det er også mye mer i tråd med moderne medievaner, der en gjerne forbruker flere produkter samtidig, men i kortere intervaller. Dette vil kunne forsterke tendensen vi ser i dag med at flere spill bygges opp som tjenester, hvor man stadig forsøker å lokke spillerne tilbake med nye sesonger og oppdateringer. Det store spørsmålet her blir i hvor stor grad særlig uavhengige spillutviklere og -utgivere våger å lage spill som ikke nødvendigvis må appellere til samtlige spillere. Heldigvis er det fremdeles marked for unike spill, og det kan like gjerne bli sterkere med bedre tilgang for folk flest.

Et mer åpent og hypotetisk spørsmål er hvilken rolle dette vil spille i kampen om båndbredden. De siste årene har nettnøytraliteten vært under press, og vi vet at flere markedsaktører har våte drømmer om å kunne kreve noen kroner ekstra av innholdsleverandører som er villige til å betale for at nettopp deres tjeneste skal gli litt glattere gjennom fiberkablene enn konkurrentenes. Etter hvert som ressurskrevende spillplattformer brer om seg, er dette en problemstilling vi sannsynligvis må fortsette å ta stilling til.

Microsoft vet at de trenger en større spillportefølje med bredere appell til sin Game Pass-tjeneste. Derfor vil de fortsette å kjøpe opp mindre utviklere, som for eksempel Double Fine – selskapet bak Psychonauts 2.
Double Fine/Microsoft
Les også
Test: Xbox Series X

Det hjelper å kjefte

Microsoft har rigget seg imponerende godt for den nåværende generasjonen. Det skyldtes at de klarte å lære av sine tabber, og at de lærte å tenke som forbrukere igjen. For å tjene penger, må man tilby noe folk faktisk vil ha. Og Microsoft har skjønt at det ikke nødvendigvis er avhengig av en bestemt boks. Vinneren blir den som klarer å bygge et økosystem som kundene ikke vil forlate. Akkurat slik som Apple innså i sin tid.

2021 har lært oss forbrukere to ting: Konsollene vil ikke forsvinne med det første, men vi ser nå de første ordentlige tegnene på at de blir mindre viktige enn før. Og kanskje enda viktigere: hvor bra det er for forbrukerne at store selskaper får ordentlig tyn når de faktisk har fortjent det. Da hender det nemlig at de lærer av sine feil.

Siste fra forsiden