A Way Out
Sjanger: Action- og eventyrspill
System: PlayStation 4, Xbox One, PC
Utvikler: Hazelight Studios
Kommer: 23. mars, 2018
Regissør Josef Fares er klar med sitt nye spill, A Way Out, hvor hans bror, Fares Fares, spennende nok inntar en av hovedrollene. Josef, tidligere en profilert filmregissør, satte umiddelbart preg på spillmediet med sin debut Brothers: A Tale of Two Sons i 2013.
Josef trengte bare ett spill på CV-en for å bevise at han mestrer historiefortelling i spillmediet bedre enn de fleste andre. Selv om A Way Out bærer preg av å være en tittel med høyere profil en Brothers, er det likevel liten grunn til å tro at A Way Out ikke blir en gripende og herlig interaktiv fortelling. Der Brothers var et rørende, dypt personlig spill om familie og døden, blir A Way Out et langt mer bombastisk og actionpreget opplevelse med mange filmatiske øyeblikk. Derfor håper jeg vi også får se mer av Josef Fares sin unike personlighet.
Jeg ser for meg at én gjennomspilling med en venn blir totalt annerledes enn når jeg spiller gjennom det sammen med en annen venn. Derfor kan hver gjennomspilling bli en unik opplevelse som i stor grad preges av disposisjonen og lynnet til vi som spiller. Jeg liker også ideen om at kun én av spillerne trenger å eie spillet, da en eier av A Way Out ganske enkelt kan invitere en annen til å spille det med dem.
Tenk for en kreativ oppmerksomhet å gi til noen, for eksempel i forbindelse med en fødselsdag eller et samlivsjubileum: «I dag inviterer jeg deg til å bli med meg og rømme fra fengsel sammen. Gratulerer med dagen!»
Ori and the Will of the Wisps
Sjanger: Plattformspill
System: Xbox One, PC
Utvikler: Moon Studios
Kommer: Ukjent
Det aldeles nydelige Ori and the Blind Forest konkurrerte i 2015 med Bloodborne om å bli mitt favorittspill fra det året. Jeg følte dog aldri at Ori var en spill som behøvde en oppfølger, men her kommer den altså i form av Ori and the Will of the Wisps.
Det er uklart om det er snakk om en direkte oppfølger til Blind Forest eller om dette er en helt ny historie satt til den samme, vakre verdenen, men basert på tittelen kan vi i det minste fastslå at Ori i det minste er med.
Vi kommer nok til å se mer av den fantastisk vakre skogen Nibel, men samtidig håper jeg vi får muligheten til å utforske andre deler av Oris verden, og kanskje også lære et eller annet om hva Ori egentlig er noe for noe, og hvilken rolle han har i verdenen han lever i.
Hvis vi skal ta utgangspunktet i traileren vi har sett fra spillet, er det godt mulig vi får stifte bekjentskap med en temmelig magisk verden nok en gang, med noen litt skumle skapninger (som vi ser i bildet over). Er det kanskje disse som er «Wisps» som omtales i tittelen, og kanskje er det de som bestemmer hvilken skjebne skogsskapninger som Ori skal ha. Uansett er det liten tvil om dette blir nok et vakkert eventyr med nydelig utseende og musikk.
Bloodstained: Ritual of the Night
Sjanger: Plattformspill
System: PlayStation 4, PlayStation Vita, Xbox One, Nintendo Switch, PC
Utvikler: ArtPlay og DICO
Kommer: En gang i 2018
Retro-renessansen ruller videre med nok en åndelig oppfølger til en klassiker, unnfanget av nok en sentral skikkelse fra seriens glansdager. Ikke at det gikk så veldig bra for Mega Man-skaper Keiji Inafune, men jeg skal likevel la Castlevania-helten Koji Igarasi få tvilen til gode, fordi Bloodstained: Ritual of the Night ser mildt sagt lekkert ut på nåværende tidspunkt. Igarashi har vært veldig sentral i mine favorittinnslag i serien, nemlig Symphony of the Night og Aria of Sorrow, og nå har han altså forlatt Konami for å lage et spill som skal fange essensen av Castlevania.
Akkurat slik jeg snakket om hva jeg ønsket fra med Mega Man 11, ønsker jeg i Bloodstained å se noe mer enn bare nostalgifrieri. Jeg ønsker å se en skarp, fargerik og smart videreføring av Castlevania serien – og dermed finne et moderne plattformspill som kan konkurrere med tronarvinger som Shovel Knight, Ori and the Blind Forest og Child of Light.
Og jeg vil ikke minst ha den like fantastiske musikken. Den type musikk som får meg til å tro at jeg er den briljante monsterjegeren som Castlevania alltid ville at du skulle føle deg som. Denne gangen spiller vi imidlertid som Miriam, som søker etter en møte å kurere en mystisk sykdom som gjør at hun blir til krystall. Veien til målet vil likevel preges av masse herlig utforsking og atmosfære, og det kan mildt sagt bli veldig spennende.
Ni No Kuni II: Revenant Kingdom
Sjanger: Rollespill
System: PlayStation 4, PC
Utvikler: Level-5
Kommer: 23. mars, 2018
Kombinasjonen av japanske rollespill og den visuelle stilen til Hayao Miyazakis filmstudio Studio Ghibli er nesten en litt for åpenbar suksessformel, og så ble jo da forløperen Ni No Kuni: Wrath of the White Witch et av de beste spillene i 2013.
Jeg er glad for at det har gått såpass lang tid før det neste spillet nå er klart. Det betyr at utviklerne i Level-5 har tatt seg god tid, og at Bandai Namco ikke har lagt nevneverdig press på utviklerne for å dra nytte av suksessen til forløperen.
Av alle spillene på denne listen er Ni No Kuni II det spillet jeg vet klart minst om, og det har jeg vært meget bevisst på. Generelt sett prøver jeg å holde meg unna videoer og skriverier før lansering som kan spolere min egen opplevelse – spesielt hvis jeg er temmelig sikker på at spillet kommer til å bli godt uansett.
Slik tenker jeg nå om Ni No Kuni II. Jeg vet nesten ingenting, jeg vil ikke vite stort mer, men jeg er temmelig sikkert på at det jeg får i fanget blir kjempeflott. Derfor gleder jeg meg egentlig bare til nok en runde med Studio Ghibli i spillform, uten at jeg har så stort mer smart å si om det.
Code Vein
Sjanger: Action-rollespill
System: PlayStation 4, Xbox One, PC
Utvikler: Bandai Namco Studios
Kommer: En gang i 2018
Vampyr Souls, Emo Souls, Anime Souls – mange betegnelser har blitt brukt for å beskrive Code Vein, et actionrollespill fra Bandai Namco som noe forunderlig markedsfører seg selv som et spill «fra utgiverne av Dark Souls». Som om det plutselig er utgiverne som sørger for kvaliteten i spillene nå om dagen. Neida, vi kjøper ikke dette simple grepet, men satser likevel på at dette forsøket på å videreføre Souls-spillene vil bære frukter.
Basert på hva vi har sett så langt, vil vi løpe rundt en postapokalyptisk verden hvor monstre styrer skuta. Vi spiller som en eller flere rollefigurer med unike evner som lar oss ta opp kampen med disse monstrene.
Nå som From Software har lagt Souls på hylla, føler Bandai Namco at de må føre arven videre. Til tross for den tydelige kommersielle vinkelen – og en langt fra overbevisende spill-demo – gleder jeg meg til Code Vein. Jeg liker det jeg har sett av verdenen så langt. En merkelig, forvridd verden hvor mennesker har fått overnaturlige evner, er en verden jeg har lyst til å utforske. Jeg vil finne ut hva som har skjedd og hvordan denne verdenen fungerer, og sånn sett gleder jeg til Code Vein, dog med en viss skeptisk bismak.
Hva gleder du deg til i året som kommer? Del gjerne din ønskeliste i kommentarfeltet nedenfor.