FPS eller bilder per sekund har i årtier vært definisjonen på spillytelse for de fleste PC-spillere. Egentlig er dette bare én av flere viktige faktorer.
Bare de som har spilt virkelig gode data- eller TV-spill, kan på alvor forstå og relatere seg til den fantastiske følelsen det er å bli totalt oppslukt av en alternativ verden og virkelighet. Den nøyaktige oppskriften for å skape et fantastisk spill er det nok ingen som har, men en av de absolutt viktigste ingrediensene er unektelig selve spillopplevelsen. All ære til kraftige datamaskiner, men våre menneskelige sanser er det vanskelig både å lure og å tilfredsstille.
FPS er bare én viktig del av spillopplevelsen din
De fleste dataspillere vet at høy FPS (som oftest presentert som gjennomsnittlig antall bilder per sekund i en bestemt måleperiode) er en viktig faktor for at de skal få en hyggelig og god spillopplevelse. Spesielt i raske og konkurranseorienterte spill er en høy bildefrekvens viktig; du ønsker ikke å være en hundredel etter motstanderen din når de individuelle ferdighetene dine settes på prøve.
Når det gjelder kriterier, er det likevel mye mer enn bare en høy FPS som kreves for at du ikke bare skal kunne yte best mulig, men også for at sansene dine ikke skal gjennomskue spillverdenens magi.
I tillegg til FPS er det særlig to ytelsesvariabler som er ekstra viktige for å skape den optimale spillopplevelsen – bildefrekvens i 99-persentilen samt «klikk-til-svar-frekvens».
Selv om datamaskinen din i 99 % av tiden leverer en høy og jevn bildefrekvens, er alle positive følelser og tanker glemt når du får den der kraftige nedgangen i ytelse akkurat på feil tidspunkt. Det kan bokstavelig talt bety døden, ja, i spillverdenen altså, eller i beste fall være nok til å gjøre en altoppslukende spillopplevelse til en plutselig kalddusj av frustrasjon. Å minimere tilfellene der du mister ytelsen i spillet, og samtidig redusere omfanget av disse ytelsestapene, kan i mange tilfeller bety mye mer for spillopplevelsen enn noen ekstra bilder pr. sekund når alt likevel flyter. Derfor er det ekstra viktig å sørge for at også den siste prosenten av bilderutene leveres så raskt og effektivt som bare mulig.
Like frustrerende som tilfeldige ytelsestap kan det være når reaksjonsevnen din overgår kapasiteten til datamaskinen eller spillet. Sannsynligvis har du mange ganger trodd at du har satt et superraskt hodeskudd med forbløffende reflekser eller klart å kaste helende magi mot en kompis i kampens hete, bare for å innse hundredelen senere at det slettes ikke var tilfelle. Stort sett er det nok dessverre oss selv som overvurderer våre egne evner, men det kan likevel skje at sansene våre overgår kapasiteten til datamaskinen.
Hvis spillkarakteren vår ikke reagerer lynraskt på dine tastaturklikk eller musebevegelser, blir opplevelsen ødelagt nok en gang, og frustrasjonen er et faktum.
For at spillopplevelsen skal bli optimal, må vi altså ta sikte på å oppnå en høy FPS med minimale ytelsestap og maksimal responsivitet.
I tillegg til kontinuerlig ytelsesoptimalisering i enhetsdriverne våre, har vi gått et steg videre med satsingen Project ReSX («Radeon eSports Experience»). I nært samarbeid med spillutviklere kan vi implementere optimaliseringer direkte i utvalgte spilltitler, som deretter matches med optimaliseringer i Radeon-driverne våre. Et arbeid som har gjort det mulig for oss å øke FPS, redusere de enkeltstående ytelsestapene og bedre responsiviteten merkbart i titler som Fortnite, Playerunknown’s Battleground og Overwatch.
Fra maskinvare til programvare – en optimal spillopplevelse
Å få en optimal spillopplevelse er en arbeidsoppgave og en målsetting som starter allerede når grafikkort-ingeniørene begynner å sette ut transistorer side ved side til neste GPU-arkitektur. For eksempel satset AMD i sin Vega-arkitektur på ekstremt raskt HBM2-minne og utviklet nye typer GPU-teknologi som Primitive Shaders og Draw Stream Binning Rasterizer. Med HBM2-minne finnes det minnebåndbredde nok til høyoppløselige teksturer også i 4K-oppløsning, samtidig som grafikkretsen med sine to nye teknologier kan bearbeide spillets grafikkscener mer effektivt. Blant annet ved ikke å legge inn unødig renderingskraft på grafikk som ikke vil bli vist for spilleren (for eksempel gjemt bak andre objekter).
Samtidig kommer det alltid nye spillmotorer, nye spilltitler og ny teknologi som utfordrer datamaskinkomponentene og grafikkortene våre. Så selv om rett kombinasjon av strømmeprosessorer, minnebåndbredde og nyskapende renderingsteknologier utgjør grunnstammen i jakten på en optimal spillopplevelse, finnes det noe som er minst like viktig – enhetsdrivere.
Slik tilrettelegger DU for en optimal spillopplevelse
En god spillopplevelse får du med rett kombinasjon av maskin- og programvare, men det gjelder ikke bare spesifikt grafikkort. Her er noen kjappe tips for deg som vil tilrettelegge for den optimale spillopplevelsen.
- Bygg/kjøp en datamaskin med godt tilpassede komponenter. Grafikkortet er som oftest den avgjørende faktoren for spillopplevelsen du ender opp med, men et kraftig grafikkort krever prosessor og minne som kan holde jevn takt.
- Finn riktige komponenter ved å lese tester og ytelsesvurderinger i tekniske medier og hos dem som tester deler. For spesifikke spilltitler kan ellers spillutviklernes anbefalte systemkrav være en god rettesnor.
- Kompletter datamaskinen din med en passende skjerm der oppløsning og oppdateringsfrekvens matcher datamaskinens kapasitet. Hvis datamaskinen din må kjempe for å levere 60 bilder pr. sekund i 1080p-oppløsning, er det liten vits i å kjøpe en skjerm som kan mates med 140p-oppløsning i 144 Hz, selv om en litt bedre skjerm enn nåværende komponenter gir sikkerhet for fremtiden.
- Til slutt må du sørge for at grafikkortdriverne alltid er oppdaterte. Det gir deg både optimal ytelse og kontinuerlig nye funksjoner å utforske uten ekstra kostnad.
Drivere er viktige for alle komponentene i datamaskinen, men særlig for grafikkortet. Med driversvitsjen AMD Radeon Software Adrenaline Edition kommer det kontinuerlig ytelsesoptimaliseringer for ulike spill og grafikkmotorer. Samtidig som det også leveres nye heftige funksjoner til systemet ditt. Et eksempel er Radeon Overlay, som ble lansert i desember i fjor. Med Radeon Overlay kan du overvåke grafikkortet og vise viktig informasjon som FPS og GPU-bruk direkte i spillene dine. En annen funksjon som det også åpnes for når du oppdaterer driverne til Adrenaline Edition, er AMD Link. Mobilappen lar deg bruke smarttelefonen din for å dele de siste spilløktene dine på sosiale medier eller som en dedikert FPS-måler mens du spiller.
AMD Radeon-grafikkort | GPU | Pris |
Gigabyte Radeon RX Vega 64 Gaming OC 8GB | RX Vega 64 | 7444,- |
PowerColor Radeon RX Vega 64 Red Devil 8GB | RX Vega 64 | 7599,- |
Sapphire Radeon RX Vega 64 Nitro+ 8GB | RX Vega 64 | 7793,- |
Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC 8GB | RX Vega 64 | 7088,- |
Gigabyte Radeon RX Vega 56 Gaming OC 8GB | RX Vega 56 | 4890,- |
Sapphire Radeon RX Vega 56 Nitro+ 8GB | RX Vega 56 | 6923,- |
Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ Special Edition 8GB | RX 580 | 2590,- |
Aorus Radeon RX 580 8GB | RX 580 | 2549,- |
Vil du vite mer om funksjonene i våre grafikkortdrivere, kan vi anbefale denne spillelisten på Youtube. Vi anbefaler samtidig alle som setter pris på spillopplevelse sin, å aktivere automatiske oppdateringer av grafikkortdriverne i deilig forvissning om at spillytelsen deres bare vil øke fremover.