Coore
Annonse

Hertz og FPS – slik velger du riktig gamingskjerm

Hvordan fungerer hertz og hvor mange FPS kan øynene våre se? Vi guider deg til å velge riktig gamingskjerm til dine behov.

Dataskjermen er kanskje vårt viktigste vindu inn i både filmer og spill, og en skjerm som ikke følger med i svingene kan bli en flaskehals for den gode spillopplevelsen. Aldri tidligere har det eksistert så avanserte spillskjermer som i dag, og det har heller aldri vært mulig å skaffe seg en rask spillskjerm like rimelig. Men hva betyr det egentlig at en skjerm er rask, og hvor stor forskjell utgjør det?

Coore

Hva er oppdateringsfrekvens?

Oppdateringsfrekvensen (målt i Hz) på en bildeskjerm er rett og slett et tall på hvor mange ganger et nytt bilde tegnes opp i løpet av ett sekund. Hver bildeskjerm inneholder en kontroller som tar imot bilder, vanligvis fra et grafikkort, og en skjerm med for eksempel 144 Hz oppdateringsfrekvens vil 144 ganger hvert sekund oppdatere pikslene sine med det sist innkomne bildet. For digitale skjermer er derfor 144 Hz synonymt med 144 fps (frames per second, bilder per sekund).

Visste du at ...

Huỳnh Đạt/Pexels

Nettopp 60 Hz var lenge den vanligste oppdateringsfrekvensen for dataskjermer, og fortsatt er det den mest vanlige for TV-er. Det har både tekniske og historiske grunner. 60 Hz er nemlig frekvensen på vekselstrømmen i amerikanske stikkontakter, som drev 1900-tallets gamle, analoge TV-er i USA.

I disse var det en stråle av elektroner som sveipet over skjermen, rekke etter rekke, fra øverste venstre hjørne og ned til det nederste høyre hjørnet for å tegne bildet, før strålen ble nullstilt og gikk tilbake til det øvre venstre hjørnet. Den enkleste løsningen var å la den sveipende elektronstrålen bruke samme frekvens som strømnettet.

I dag er det flytende krystaller og lysdioder i de fleste TV-er og bildeskjermer, ikke elektronstråle, men frekvensen 60 Hz har levd videre. I dag brukes den også i Europa, selv om strømnettet vårt bruker en frekvens på 50 Hz i stedet for 60 Hz.

Hva bidrar høy oppdateringsfrekvens med?

Målet med å vise mange bilder i rask rekkefølge på en skjerm er å gi illusjonen av kontinuerlig bevegelse, slik våre menneskelige øyne er godt tilpasset for å oppfatte. Når vi ser en sekvens av bilder der et objekt først vises ett sted, deretter på et annet og et tredje og så videre i rask rekkefølge, må hjernen vår gjette hva som faktisk skjer: er det det samme objektet som flytter seg i diskrete trinn, eller er det helt forskjellige objekter som dukker opp og forsvinner igjen?

Hva er responstid?

Coore

Responstiden er en annen egenskap i spillskjermer det er verdt å ta en nærmere titt på. Det finnes forskjellige metoder for å måle responstid, men felles for dem alle er at de beskriver hvor raskt en skjerm kan oppdatere deler av bildet. De to vanligste målene er GtG (Grå-til-Grå), som måler hvor raskt en piksel kan gå fra en farge til en annen, og MPRT (Moving Picture Response Time) som måler hvor lenge en piksel oppfattes som synlig i bildet når den skal tas bort. En lav MPRT-verdi er viktig for at bevegelser i bildet ikke skal bli oppfattet som uklare.

Ved å benytte rask WLED-bakbelysning under et VA-panel kan moderne spillskjermer som AOC CQ27G2U oppnå en så lav MPRT-verdi som 1 millisekund, som ellers kun ville vært mulig med en oppdateringsfrekvens på 1 000 Hz. Resultatet er at skjermen takler raske bevegelser med mindre uklare bilder.

Høy oppdateringsfrekvens innebærer at nettopp kontinuerlige bevegelser, spesielt de raske bevegelsene, ser mer overbevisende ut, siden avstanden mellom trinnene i en forflytning blir mindre og hjernen konkluderer med at det faktisk er en flytende bevegelse vi ser. For relativt langsomme bevegelser kan også lave oppdateringsfrekvenser se overbevisende ut, men for raske bevegelser (som i raske actionspill) trengs det høyere frekvenser for at ikke bevegelsene skal bli oppfattet som hakkete.

Hvor rask frekvens kan vi oppfatte?

Dette spørsmålet er på ingen måte ukontroversiell, spesielt ikke når det gjelder dataspill. Grunnen til at det ikke finnes et enkelt svar, er at det menneskelige øyet ikke fungerer som et digitalkamera. Vi ser ikke i piksler eller diskrete bilder, men med synsceller på netthinnen som kalles tapper og staver.

Victor Freitas/Pexels

Tappene befinner seg midt på netthinnen og lar oss se farger og detaljer. Disse er omkranset av stavene, som er følsomme for lysforskjeller og som står for mesteparten av nattsynet vårt. Men stavene er også bedre til å oppfatte bevegelser – synet har utviklet seg for raskt å kunne reagere på ukjente bevegelser, og dermed mulige trusler, som dukker opp fra siden.

Det betyr at høy oppdateringsfrekvens utgjør større forskjell i sidesynet enn direkte der vi ser, og derfor gjør det mer nytte på store skjermer (som dekker mer av synsfeltet) enn på små. Men det er som sagt velkjent at de fleste mennesker kan se tydelig forskjell på 60 Hz og 100 Hz eller mer, selv midt i synsfeltet. Men i ytterkantene på større skjermer kan de fleste se forskjell på betydelig større frekvenser enn som så. Å raskt kunne reagere på bevegelser i sidesynet er selvfølgelig en fordel, ikke minst i raske actionspill.

God spillflyt i hele synsfeltet

Coore

Siden ytterkanten av synsfeltet er mer følsomt for forskjeller i oppdateringsfrekvensen, er den ekstra viktig for at en stor spillskjerm skal klare å henge med i svingene i raske actionspill. For det kreves til dels høy oppdateringsfrekvens, men opplevelsen kan økes ytterligere ved å utnytte synsfeltet på en bedre måte, for eksempel gjennom en bøyd skjerm.

Med en kurvatur på 1800R er ytterkantene på 31,5-tommersskjermen AOC CQ32G1 nærmere deg enn de ville ha vært på en helt flat skjerm. Den har dessuten støtte for FreeSync Premium og oppdateringsfrekvenser på inntil 144 Hz for en skikkelig omfavnende spillopplevelse.

Det er verdt å tenke på at høy oppdateringsfrekvens i dette tilfellet forutsetter at det faktisk finnes nye bilder som blir vist med så korte intervaller, noe som leder oss videre til (FPS) Frames Per Second eller bilder per sekund, som det heter på norsk.

Skjermens oppdateringsfrekvens er ingen mirakelkur

En rask bildeskjerm er nødvendig for å oppnå et bilde med god flyt når du spiller, men skjermen kan bare arbeide med det den får fra datamaskinen. Skjermen kan nemlig bare tegne nye bilder så lenge det faktisk genereres nye bilder fra datamaskinen.

Variabel oppdateringsfrekvens motvirker «screen tearing»

Coore

Mens bildeskjermer vanligvis benytter en konstant oppdateringsfrekvens, er det ikke sikkert at grafikkortet ditt gjør det samme. Når et spill gjengis, er det forskjellige scener eller situasjoner som er mer krevende enn andre, og grafikkortet kan generere flere eller færre bilder per sekund enn skjermen forventer. Resultatet blir såkalt screen tearing, som kan være frustrerende, ikke minst i raske spill.

AOC C24G1 er en 24-tommers spillskjerm som er utstyrt med FreeSync Premium, og som har en oppdateringsfrekvens som kan variere i takt med grafikkortet. Dermed unngås screen tearing. Nettopp FreeSync Premium klarer dessuten dette hele veien opp til en oppdateringsfrekvens på 120 Hz.

Dersom grafikkortet ditt vanligvis ikke gjengir spill i 60 FPS på en 60 Hz-skjerm, så vil den heller ikke gjøre det på en skjerm med 120 eller 144 Hz. I så fall kan en skjerm som takler høye oppdateringsfrekvenser være en fremtidssikring i tilfelle du velger å oppgradere grafikkortet ditt senere.

For den beste opplevelsen, men også for å få fordel i spill, bør datamaskinen din alltid matche eller overlevere antall bilder per sekund i forhold til skjermens oppdateringsfrekvens.

Hvilken hertz passer meg best?

I dag finnes skjermer fra 60 og opp til 280 herz, og frekvensene fortsetter og øke i takt med utviklingen. I tabellen nedenfor har vi delt opp de ulike oppdateringsfrekvensene for å gi en bedre forståelse for når hvilken frekvens passer bra og til hva.

Oppdateringsfrekvens60 Hz120/144 Hz160 Hz eller mer
Passer bra forDaglig arbeid og enklere spill uten raske panoreringerFPS- racing og actionspillFor deg som krever det beste teknikken kan levere

Raske skjermer trenger ikke være dyre

Tilgangen og kvaliteten på raske bildeskjermer er blitt betydelig bedre de siste årene, og det har ført til at vi i dag lever i spillskjermenes gullalder. Høy oppdateringsfrekvens har vært tilgjengelig lenge, men har tradisjonelt vært forbundet med kompromisser – raske skjermer var mer begrenset i størrelse og brukte paneler med dårligere fargegjengivelse og kontrast. I tillegg var de, ut fra prislappen, en luksusvare.

Coore

Sånn er det ikke i dag. Høytytende spillskjermer finnes nå i flere størrelser, med kvalitetspaneler og til skikkelig gode priser. Etterspørselen fra dataspillere har talt sitt tydelige språk, og raske spillskjermer har unektelig kommet for å bli.

De spillskjermene fra AOC som er benyttet til denne artikkelen tilhører tre forskjellige størrelsesklasser, og kan derfor få plass på de fleste spillhjørner og skrivebord. AOC tilbyr et bredt sortiment av raske gamingskjermer med oppdateringsfrekvens på 144 hertz og forskjellige størrelser og oppløsninger. Hvilken er din favoritt?

Gamingskjermer fra AOC