Spill og musikk har alltid vært tett knyttet sammen. Sent på 70-tallet og særlig på 80-tallet begynte spillskapere å eksperimentere med enkle «chiptunes», lyder generert via primitive lydbrikker. Slike fantes i tidlige arkadekabinetter og de første hjemmemaskinene og konsollene.
Datamaskiner og spillkonsoller fikk senere muligheten til å avspille samplede lyder og hadde langt mer avanserte lydbrikker, men det var først utover 90-tallet at lagringsformater som CD-ROM gjorde det mulig å inkludere fullverdige lydspor i spillene. Dermed kunne spillmakerne hente inn eksterne musikere, komponister og låtskrivere til å skape «ordentlig» musikk.
Denne utviklingen – og stadig høyere vilje til å satse skikkelig på spillmusikk hos utviklerne – sørger for at vi i dag sitter med en lang rekke virkelig uforglemmelige melodier, som har gjort seg bemerket i populærkulturen. Spill som The Last of Us, HALO, Skyrim, Battlefield-serien eller Bloodborne er vel så kjent for lydsporet sitt som spillbarheten.
Nå får du muligheten til å høre noen av de mest storslåtte stykkene fremført av et av landets mest anerkjente orkestre - Oslo-Filharmonien, i omgivelser skreddersydd for symfonisk musikk, nemlig Oslo Konserthus. Vi møtte personene bak, som selv har en kjærlighet for spill, for å høre mer om hvordan de selv forbereder seg til å fremføre de episke stykkene.
Spillmusikk på sitt beste
Konserten finner sted den 6. og 7. desember. En av ildsjelene bak prosjektet er den svenske spill- og filmkritikeren Orvar Säfström. Säfström forteller at konseptet ble satt i gang i 2006, da Malmö Symfoniorkester forespurte ham om å være med og planlegge en filmmusikk-konsert. Han foreslo i stedet spillmusikk, noe som ble en stor suksess under navnet SCORE.
– SCORE har gått fra å være litt uventet til å bli en naturlig del av orkestertilbudet i Sverige, og det samme er på god vei til å skje i Norge, Finland og Danmark, forteller Orvar.
Fiolinist Aslak Juva har spilt i Oslo-Filharmonien siden 2010, og som genuint spillinteressert ser han nå stort frem til å spille på konserten. Aslak har vokst opp i et musikalsk hjem, og det var veldig naturlig for ham å følge i sine foreldres fotspor. Tross for hans lange erfaring med klassisk musikk har han aldri fremført spillmusikk på denne måten, men filmmusikk, derimot, er noe symfoniorkestre fremfører ganske ofte, forteller han:
– Vi har hatt mange filmmusikk-konserter, og det er blitt ganske vanlig etter hvert. Det er ikke like vanlig med fremføringer av spillmusikk, selv om det har vært noen konserter av denne typen i Norge tidligere. Blant annet en konsert på Lillestrøm for noen år siden, sier Aslak.
Det er imidlertid symfonisk musikk fra spill som står i fokus på en konsert som denne, og Aslak innrømmer at det egner seg mye bedre til spillsjangere han selv liker.
– Det er stadig mer vanlig å bruke symfoni og kor, fordi det gir et mektig lydbilde. Jeg spiller selv mye fantasyspill som Skyrim og Witcher-serien, der tematikken gjerne blir forsterket av denne type musikk.
Krevende å skape god spillmusikk
Juva påpeker at det er en del tydelige forskjeller mellom filmmusikk og spillmusikk. Spillmusikk er utrolig viktig for opplevelsen av å spille, for eksempel det mektige lydbildet man ofte får når man ankommer en hule eller en ny by i et fantasyspill.
– Spillmusikk er på mange måter vanskeligere å komponere. Lydsporet til en film skal fylle to timer og flere av stykkene blir kanskje spilt bare en gang. Selv om det finnes temaer som går igjen for spesifikke karakterer og steder, er det ikke så mye gjentakelse totalt sett.
– I store, åpen verden-spill er det motsatt. Det er mye som går igjen, og da må det skrives musikk som tåler å bli hørt gang på gang. I et spill som Skyrim tilbringer du mange timer i en by som Whiterun, og musikken må tåle det. Det må være skrevet slik at du ikke bare skrur av lyden fordi du ikke orker å høre den lenger. Og skulle du skrudd av musikken, bør du med en gang merke at lydbildet er endret, sier Aslak.
Øver for harde livet
Oslo-Filharmonien er allerede i gang med å forberede konserten. Aslak forteller at notene ligger klare, og selv om musikerne har andre oppgaver før denne konserten, bruker de tiden mellom slagene på å øve inn sine partier. To dager før konserten spilles setter de i gang med fullverdige prøver, før den siste generalprøven går av stabelen noen timer før publikum slippes inn.
Det er klart at til tross for at mye handler om klassisk musikk, har Aslak også et godt forhold til andre sjangere:
– Et av mine beste spillminner er å spille «Through the Fire and Flames» i Guitar Hero på den høyeste vanskelighetsgraden. Det tok lang tid, men det gikk til slutt, forteller fiolinisten.
Det er ingen tvil at det er mye jobb med å arrangere og planlegge en slik konsert, men det er verdt det:
– Det er en helt magisk følelse å først få velge ut klassiske temaer fra Sonic the Hedgehog eller The Legend of Zelda, og så, etter enormt mye planlegging, få høre dem for første gang i konsertsalen. Som spillinteressert er det noe helt for seg selv, som må oppleves, forteller Orvar Säfström.