Like før helga lanserte Sony Online Entertainment zombieoverlevelsesspillet H1Z1, eller rettere sagt Early Access-utgaven av spillet. Prosjektet er nemlig i alpha-stadiet ennå, men koster 140 kroner. Snedig nok er planen at spillet skal være gratis når det til slutt blir ferdig.
Før utgivelsen hadde utgiveren lovet at spillet skulle være fritt for såkalte «pay 2 win»-muligheter – mikrotransaksjoner som ansees å gavne den som er villig til å åpne portemoneen for å få et overtak.
Med det i tankene er det litt lettere å forstå hvorfor spillerne følte seg snytt da de fant en funksjon som lot dem betale for luftleveranser. Siden disse kunne inneholde våpen og ammunisjon følte flere at Sony hadde ført de bak lyset. I fjor sommer uttalte nemlig Sony Online Entertainment-sjef John Smedley at de ikke åpnet for salg av viktige gjenstander, slik som nettopp våpen, ammunisjon eller mat.
Det tok ikke lang tid før Sony fikk nok av klagestormen, og over helga var det mulig for forsmådde spillere å få tilbake pengene om de hadde punget ut for luftleveransene. De som brente penger har ikke hatt lang tid på seg til å få de tilbake – allerede mandag gikk fristen ut.
Mener det er en misforståelse
Selv om Smedley og Sony Online Entertainment tydelig retter seg etter tilbakemeldingene mener de at det hele handler om at de kommuniserte luftleveransene feil.
På Reddit forklarte Smedley at de har vært åpne om funksjonaliteten hele tiden. Han står også fast på at det aldri har vært «pay2win»-transaksjoner, siden luftleveransene signaliseres tydelig til alle spillerne på hele serverne. Det er svært lett at leveransen havner i feil hender, sier han.
– Når det gjelder anklagene om at vi ikke har vært ærlige, er det ikke sant og nesten ekstremt. Å sitere et åtte måneder gammelt Reddit-innlegg etter flertallige strømminger og intervju der vi har vært svært offentlige OG lagt det i forgrunnen til vårt «Hva du kan forvente deg»-innlegg som ligger på kjøpssiden, gjør dette helt grovt urettferdig, mener Smedley.
Helt tydelig har ikke prosessen vært. For om lag to uker siden skrev Smedley at luftleveransene skulle være helt annerledes.
– Det kommer til å være kasser med kun kosmetisk innhold. Alt du trenger for å overleve vil gjøres som oppskrifter, så du må gå ut og få tak i ingrediensene uten at vi deler det ut til dere, fortalte han da.
Endrer leveransene
Målet med luftleveransene skal uansett være å gjøre spillet mer interessant. De fungerer slik: Du kan ikke tilkalle en luftleveranse før serverne er 25% fulle, og de gjør at du tiltrekker deg mer oppmerksomhet fra zombiene. Innholdet er tilfeldig, og du er ikke garantert noe som helst. Det er førstemann til mølla. Flyet skal ifølge Smedley komme svært sakte, og med grønn røyk som gjør at du kan se det på lang avstand.
Sony Online Entertainment kommer likevel til å endre på systemet etter klagestormen. Leveringsradiusen skal utvides, og sjansen for å få våpen i pakken minskes betydelig. Flyet skal fly enda saktere, og antallet spillere som må være på serveren før man kan tilkalle en luftleveranse skal økes.
Også Kickstarter-prosjekter endrer seg og bryter løfter.
Elite: Dangerous får ikke en skikkelig «offline» modus »