I lang tid var Robert Bowling Infinity Wards ansikt utad. For noen år siden forlot han Call of Duty-skaperne, og startet sitt eget studio, Robotoki Entertainment. Deres første spill er Human Element, et overlevelsesspill satt til en verden full av zombier.
Opprinnelig var det meningen at Human Element skulle bli gratis å spille, og i stedet tjene penger på mikrotransaksjoner. Robotoki fikk derfor i stand et partnerskap med en av bransjens største utgivere av «free to play»-spill, koreanske Nexon.
Ny forretningsmodell
Nå har imidlertid ting endret seg. Robotoki har kommet frem til at en «free to play»-modell ikke vil være det beste for spillet deres:
– Ettersom spillet utviklet seg forsto vi at de mest underholdende elementene av Human Element ville blitt hindret om vi lot det fortsette å være en «free to play»-opplevelse. Derfor valgte vi å bytte til en premium-opplevelse for spillerne våre, sier Robert Bowling.
Et resultat av dette var at partnerskapet med Nexon ikke lenger var ideelt. De har derfor fjernet seg fra prosjektet, og Robotoki har allerede sikret seg en avtale med en annen utgiver. Hvem det er snakk om vil ikke Bowling ut med.
Vi vet fortsatt ikke så veldig mye om Human Element, annet enn at det vil bruke CryEngine og i motsetning til de fleste andre zombiespill ikke foregår rett etter zombie-apokalypsen. I dette spillet har nemlig menneskene hatt 35 år på seg til å gjenoppbygge et slags samfunn i en ny og ødelagt verden.
Spillet skal etter planen lanseres i november 2015. Det kommer til PC, Xbox One og PlayStation 4.
Human Element er ikke det første spillet som har droppet «free to play» til fordel for en ordentlig «premium»-modell. Det nye Homeworld-spillet, Shipbreakers, har gjort det samme.