I kjølvannet av E3 har det dukket opp ganske mye informasjon om oppfølgeren til et av 2008s stiligste spill, Left 4 Dead (L4D). I L4D fulgte du fire overlevende etter en zombiekatastrofe ut av en storby til langt ut på landet, mens du hele tiden meide ned zombier i tusentall.
Left 4 Dead 2 (L4D2) følger fire nye overlevende i den sørlige delen av USA, fra Savannah (der infeksjonen ikke har ankommet enda) til New Orleans. Fra en fin turistby, gjennom sumpen, til herjede katastrofeområder. Fokuset har denne gangen vært å tilby flere ruter for å nå frem til målet. I L4D2 blir vi lovd at den nye AI-regissøren, V.2, skal velge hvilken vei vi må ta gjennom de fem nye kampanjene. Historien som binder kampanjene sammen, skal også være mer sammenflettet og konsis enn i L4D.
Regissøren skal også styre slike ting som været og tiden på døgnet. De videoene som har dukket opp, viser baner som blir spillt i fullt dagslys, noe som påvirker spilldynamikken. For eksempel oppfører Heksa seg annerledes om dagen. Hun vandrer rundt omkring, istedenfor å sitte og grine.
I tillegg til den nye zombie-føden, får du nye verktøy til å utsette din avgang fra livet. Pumpehagla og pistolen er på plass, samt et nytt våpen som kan minne om en maskinpistol med lyddemper. Et greit tillegg som kan gi store fordeler, er at man kan få flere typer ammunisjon. Et eksempel på det er incendiary-ammo, eller flamme-ammo om du vil. Den største nyheten derimot, er at vi får... trommesolo... slagvåpen! I L4D2 kan du leke deg med alt fra økser til motorsager og stekepanner.
Crescendo-hendelsene tweakes også. I L4D for eksempel, var en slik hendelse gjerne å trykke på en knapp, og meie ned alt som kom mot deg. I L4D2 kan dette være å hoppe ut av en lastebil, manøvrere gjennom en labyrint av zombier og gjerder, før du må klatre i et tårn og deaktivere en alarm. Dette vil gjøre det vanskeligere å utnytte såkalte "exploits" i spilldesignen.
Så hva skal stoppe deg fra å komme til målet ditt?
De vanlige infiserte, som jeg kaller zombier, skal på treningsstudio for å bli en smule kraftigere. Selvfølgelig er også Jegeren og Røykeren tilbake, samt Feitingen og Tanksen. Vi får også tre nye spesialinfiserte, hvorav den ene heter Charger (Oksen?). Han er en semi-tank som kan slå deg bort og ut med ett tilløp. Det åpner igjen for kaotiske tilstander i finalene, spesielt når en av dem skal foregå på en ødelagt bro. Og alle vet hvilken drittsekk AI-regissøren kan være. De to andre spesialinfiserte blir annonsert senere.
Zombiene har også fått flere skadesoner. Det vil si at du skal kunne hakke av en arm, uten at zombien dør av det. I tillegg kan zombiene ha på seg verneutstyr som gjør det vanskeligere å ta knekken på dem. Et eksempel som ble vist frem, er en bane der våre fire helter bruker molotov-cocktail på hazmat-bekledde zombier. Det fungerer ikke, og de må raskt bytte taktikk.
Men alt er ikke gull og grønne skoger
Den korte tiden mellom lanseringen av L4D og annonseringen av L4D2 har satt sinnene i kok hos enkelte fans. Det spekuleres i at Valve har brukt tid på å lage oppfølgeren, istedenfor å jevnt lage nye tillegg til originalen. Om det faktisk har skjedd, vet kun Valve.
Det har uansett vært slett med nedlastingspakker til L4D, men for undertegnede har alltid kvaliteten vært viktigere enn hyppigheten. Om grunnen til de sjeldne oppdateringene er L4D2, blir bare spekulasjoner. Jeg forventer uansett et kvalitetsspill den 17. november.
(Kilder: Examiner, Maximum PC, Shacknews)