(Los Angeles, Spillverket.no): Det første Nintendo viste frem på sin E3-pressekonferanse var det alle hadde ventet på, nemlig det neste Zelda-spillet til Wii. Nintendo-kjendisen Shigeru Miyamoto spilte spillet live på scenen i Nokia Theater i Los Angeles, og kunne for første gang vise levende bilder og demonstrere hvordan spillet tar i bruk Motionplus-teknologien.
Den visuelle stilen til spillet er endret til noe nærmere den fargepaletten vi kjenner fra Ocarina of Time, men hovedpersonen er den noe mer voksne Link, slik vi kjenner ham fra Twilight Princess. Ved hjelp av Motionplus kan Link slå fra seg i flere høyder, fra begge sider og og ovenfra og ned med sverdet, avhengig av hvordan spilleren svinger Wiimoten. Tilsvarende kan man bruke nunchucken til å blokkere angrep med skjoldet. Selv om man tilsynelatende kan bevege sverdet fritt rundt, er det ikke umiddelbart lett å se om det er noen revolusjonerende måte å styre på eller om det er en enkel videreutvikling av systemet slik vi kjenner det fra forløperen. De slet også noe med teknikken under showet, som blant annet resulterte i at Miyamoto ikke klarte å sikte skikkelig. Vi er derfor spente på å se hvordan dette fungerer i praksis.
Under presentasjonen fikk vi se hvordan Link var nødt til å slå sverdet sidelengs med sverdet for å få has på en kjøttetende plante. Den eneste måten å bli kvitt monsteret på var å kutte selve stilken. Forhåpentligvis betyr det at det ofte vil være nyttig å prøve ut ulike varianter av slag. Andre våpen som ble demonstrert var de klassiske sprettert, pil-og-bue og bomber. Det var i det hele tatt veldig mye klassisk Zelda-gameplay å se, men også noe nytt.
Link har nå en flygende bille som man kan skyte ut i luften og styre fritt. Denne billen kan blant annet plukke opp og hente ting, samt gi en oversikt over området, og vil utvilsomt bli brukt flittig i gåteløsningen. Han har også fått en pisk som kan brukes til angrep og å dra ting til seg. Bomber kan både kastes gjennom luften og rulles som en bowlingkule, avhengig av bevegelsen man gjør med kontrollen.
Herr Miyamoto kunne fortelle at selv om spillet er spillbart på E3-messen denne uken trenger de litt mer tid på det ferdige produktet, og det kommer derfor først i 2011.
Vi kommer tilbake med mer fra Nintendos pressekonferanse.