World of Warcraft har ikke hatt så få abonnenter som dette på 10 år

Men Activision Blizzard gjør det fremdeles bra.

Blizzard

Det er ingen hemmelighet at World of Warcrafts abonnementstall har vært mer ustabile enn et korthus de siste par årene. Nå har likevel antallet betalende spillere til det elleve år gamle nettrollespillet falt mer enn på lenge.

Grafen for abonnementutviklingen. Nå er tallet altså nede på 5,6, men grafen har ikke rukket å bli oppdatert. Vis mer

Tallet er nå nede på 5,6 millioner abonnenter, noe som ifølge VentureBeat signaliserer det laveste nivået siden 2005. Sammenligner vi med toppnivået på om lag 12 millioner rundt siste halvdel av 2010 er dette et betydelig fall.

Lite tyder likevel på at spillet kommer til å runde av med det første. 5,6 millioner abonnenter er i det store og hele fremdeles et respektabelt nummer for et nettrollespill, og særlig for et over 10 år gammelt spill.

Gode tall for Activision Blizzard

Mens World of Warcraft peker nedover, går det bare bedre og bedre for Activision Blizzard i sin helhet. Spillselskapets omsetning har faktisk steget siden i fjor, om man sammenligner kvartal mot kvartal.

Hearthstone støtter full kryssplatformspilling.

Det er ingen hemmelighet at gratisspillet Hearthstone kan ta på seg mye av æren for dette. I sin presentasjon trakk selskapet også frem Heroes of the Storm og Destiny som pådrivere for det gode resultatet. Mellom seg skal de ha stått for 250 millioner dollar for selskapet.

For World of Warcrafts del er det mulig at noen av de forsvunne millionene av abonnenter kommer tilbake når Blizzard får på plass sin neste utvidelsespakke. Den skal avdukes allerede torsdag 6. august.

En film basert på nettrollespilluniverset er på vei.
Regissøren bak Warcraft-filmen håper han får lage oppfølgere »

Ledige stillinger
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (42)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
BadCat
10 år siden

Det er ikke 10 år siden 2006.

 

Ekspansjonen som er ute nå kvalifiserer både som nytt spill og utvidelse, enten det heter World of Warcraft VI eller World of Warcraft: Warlords of Draenor. Hovedårsaken til videreføring fremfor nyutgivelse er betalingsmodellen og overføring av eksisterende spillere. Ulempen er at sekken blir temmelig tung å bære med tilgang på mer innhold enn det som er aktuelt for tiden. En god del spillere hjemsøkes av spøkelset som minner dem på alt de ikke fikk utført i tidligere kaplitler men gjerne skulle ha fått utført.

 

DOOM II: Hell on Earth var også et nytt spill selv om det like gjerne kunne vært en map pack til det opprinnelige spillet. De få forskjellene er étt nytt våpen og en håndfull nye fiender, samt at designerne på godt og vondt var litt mer erfarne med DoomED. (DoomEd was the level editor used by id Software to create levels. It was written in Objective-C for the NeXTSTEP operating system.)

 

Man har tilgang på tidligere content i WoW, men det hadde man også i Day of the Tentacle hvor man fikk tilgang til Maniac Mansion gjennom en komputer inne i spillet. Dette har også senere blitt benyttet i andre spill.

 

Folk raider Hellfire Citadel nå, ikke Molten Core, BWL, AQ/40 eller Naxxramas, ergo er det et nytt spill samme hvor mye man kaller det expansion. Folk grinder også Tanan Jungle, ikke Burning Steppes eller Eastern Plaguelands.

 

Slik jeg ser det er det tre årsaker til at WoW går i grøfta.

1: En kombinasjona av mangel på meningsfult innhold og seriøse spillere.

2: For mye støy fra tidligere innhold kontra å helt avgrense det nye.

3: Folk begynner å skjønne at det er bedre å utvikle seg som menneske enn å utvikle en karakter i et spill.

 

Med mindre man greier å organisere et lag av 30 spillere som setter WoW foran absolutt alt annet, folk som aldri går på jobb eller mingler med venner og bekjente i sosiale settinger, er det bortimot bortkastet å spille et spill i dette formatet. Greier man å lage et slik team kan man heller forsøke seg på å starte et konsern i multimilliardklassen fremfor å rote bort de beste årene av livet.

avtrekkeren
10 år siden

Nei, det stemmer at det ikke er 10 år siden 2006... men World of Warcraft kom ut i februar 2005 i Europa, og November 2004 i USA. :)

Jaqoby
10 år siden

Det er ikke 10 år siden 2006..

 

Det står ikke noe om året 2006...?

ATWindsor
10 år siden

Det er ikke 10 år siden 2006.

 

Warlords of Draenor er et nytt spill enten det heter World of Warcraft VI eller World of Warcraft: Warlords of Draenor. Hovedårsaken til videreføring fremfor nyutgivelse er betalingsmodellen og overføring av eksisterende spillere.

 

DOOM II: Hell on Earth var også et nytt spill selv om det like gjerne kunne vært en map pack til det opprinnelige spillet. De få forskjellene er étt nytt våpen og en håndfull nye spillere samt at designerne på godt og vondt var litt mer erfarne med DoomED. (DoomEd was the level editor used by id Software to create levels. It was written in Objective-C for the NeXTSTEP operating system.)

 

Man har tilgang på tidligere content i WoW, men det hadde man også i Day of the Tentacle hvor man fikk tilgang til Maniac Mansion gjennom en komputer inne i spillet. Dette har også senere blitt benyttet i andre spill.

 

Folk raider Hellfire Citadel nå, ikke Molten Core, BWL, AQ/40 eller Naxxramas, ergo er det et nytt spill samme hvor mye man kaller det expansion. Folk grinder også Tanan Jungle, ikke Burning Steppes eller Eastern Plaguelands.

 

Dette er elendig journalistikk, som gamer i over 30 år må jeg si at jeg gremmes. Kanskje man skal avstå fra å skrive artikler dersom man ikke har noe solid erfaring med komputer og videospill. Prøv i det minste å få til en overskrift som ikke er løgn.

 

Blizzard kaller det selv en expansion, og det er en expansion etter alle meningsfylte definisjoner, fordi jeg ikke får spillt noe om jeg kjøper warlords alene.

 

Meningsløst å gå så hardt ut når du selv forfekter en veldig smal og spesiell måte å se det på.

 

AtW

tankbug
10 år siden

Det er ikke 10 år siden 2006.

 

Warlords of Draenor er et nytt spill enten det heter World of Warcraft VI eller World of Warcraft: Warlords of Draenor. Hovedårsaken til videreføring fremfor nyutgivelse er betalingsmodellen og overføring av eksisterende spillere.

 

DOOM II: Hell on Earth var også et nytt spill selv om det like gjerne kunne vært en map pack til det opprinnelige spillet. De få forskjellene er étt nytt våpen og en håndfull nye spillere samt at designerne på godt og vondt var litt mer erfarne med DoomED. (DoomEd was the level editor used by id Software to create levels. It was written in Objective-C for the NeXTSTEP operating system.)

 

Man har tilgang på tidligere content i WoW, men det hadde man også i Day of the Tentacle hvor man fikk tilgang til Maniac Mansion gjennom en komputer inne i spillet. Dette har også senere blitt benyttet i andre spill.

 

Folk raider Hellfire Citadel nå, ikke Molten Core, BWL, AQ/40 eller Naxxramas, ergo er det et nytt spill samme hvor mye man kaller det expansion. Folk grinder også Tanan Jungle, ikke Burning Steppes eller Eastern Plaguelands.

 

Dette er elendig journalistikk, som gamer i over 30 år må jeg si at jeg gremmes. Kanskje man skal avstå fra å skrive artikler dersom man ikke har noe solid erfaring med komputer og videospill. Prøv i det minste å få til en overskrift som ikke er løgn.

 

I gamle dager så var alt nytt innhold sett på som et nytt spill. Jeg mener dette er feil, men det selger mer å pakke inn ekstra-innhold i en ny boks og smelle på et høyere tall bak tittelen. Kanskje de var redde for at konseptet med en utvidelse også ville forvirre folk. "Ja, men guttungen eier jo allerede "DooM", expansion pack, hva er det?" Dessuten måtte de jo eie det originale spillet fra før også, kanskje finne frem gamle disketter/cd'r tilogmed. I dag så er det så lett for utgiverne å distribuere nytt innhold til et eksisterende spill, som gjør at vi bør egentlig kalle dette innholdet for utvidelser i stedet for nye spill. Spesielt siden dette er et MMORPG som alltid vokser men alt det gamle vedvarer (stort sett). Dessuten refererer jo Blizzard selv til innholdet som en expansion pack.

Siste fra forsiden