Etter å jobbet med Wasteland 2 siden 2012 er utvikler inXile Entertainment nå helt på oppløpssiden. Selv om vi i mai fikk oppgitt august som slippmåned er det nå 19. september som har blitt risset inn på primstaven.
– Den mer enn 20-år lange ventetiden er over, utbryter inXile-sjef Brian Fargo på Twitter i tandem med datostemplingen.
Ble utsatt i over ett år
Interesserte vet nok at Wasteland 2 var blant de første spillene som ble finansiert via folkefinansieringstjeneten Kickstarter i 2012. Ettersom utvikler inXile Entertainment fikk inn mye mer enn forventet, vokste prosjektet i omfang rimelig kjapt. Opprinnelig skulle spillet komme ut i oktober i 2013, men på grunn av de nye mulighetene ble utgivelsen forskyvd.
– Det vi gir ut er et spill som er mye større enn det vi tenkte da vi lanserte Kickstarter-kampanjen. Det er flere egenskaper, flere områder, mer ting å gjøre og mange flere ord, takket være dere som støttet oss og som har gitt oss tiden til å fullføre det, takket Fargo i mai.
Spent på forbedringer
Da vi snuste på beta-utgaven av spillet i januar, hadde skribent Marius Kjørmo flere ankepunkt. Mest bekymringsverdig synes han det var at områdene man utforsket virket kjedelige og oppbrukte. Han hadde likevel den gang håp om at situasjonen kunne bedres innen lansering.
– Den klareste konklusjonen jeg kan komme med basert på den tilgjengelige utgaven er at man bør holde seg unna til det er ferdig. I dag er ikke Wasteland 2 det jeg hadde håpet på, og dersom du gleder deg til bekjempe mekaniske skorpioner i ødemarkens sanddyner vil jeg sterkt anbefale å vente til alt er på plass, skrev han i januar.
Om en måned får vi se om Wasteland 2 har greid å snu om på de negative sidene.
Et spill man kan kose seg med i ventetiden fikk nesten toppscore.
Vi elsket gratisspillet Path of Exile da det kom i fjor høst »