I et panel på BlizzCon i helga jabbet regissør Duncan Jones og en gjeng fra Blizzard mer utfyllende om den kommende Warcraft-filmen for første gang på lenge.
Den spede begynnelsen
I stedet for å gripe tak i den moderne Warcraft-mytologien har teamet valgt å gå tilbake til oppstarten av konflikten mellom menneskene og orkene. Menneskekrigeren Anduin Lothar og orken Durotan skal være sentrale figurer, og filmen skal ta for seg det første møtet mellom disse Warcraft-legendene. Lothar er tunget ned av ansvaret om å beskytte sitt folk i Stormwind, mens Durotan er en familiekjær kriger som er dypt skeptisk til å klusse med mørke krefter.
Der filmen tidligere skal ha vært mer fokusert på menneskene, har balansen mellom de to rasene blitt mer likeverdig. Dette skal ha blitt gjort for å sørge for at seerne kan føle med begge siden av konflikten – noe regissør Duncan Jones mener reflekterer Warcraft-opplevelsen bedre.
– Du kan være en helt, uansett hvilken side du tilhører, forteller han.
– Komme til roten av Warcraft
Stort flere detaljer om historien i filmen ville ikke panelet ut med enda, men tilskuerne fikk overvære noe konseptkunst. Disse viser kjente områder som Draenor, Dalara, Stormwind og Ironforge.
Etter sigende skal Warcraft-filmen gjøres med en blanding av dataanimering og mer tradisjonell film. Akkurat hvordan dette vil fortone seg er det litt vanskelig å se for seg, men det visuelle uttrykket beskrives som en blanding av Avatar og Game of Thrones.
Warcraft-filmen har vært gjennom flere faser siden de første murringene i 2006, og har til og med skiftet regissør på den kronglete veien til ferdigstilling. Etter at planen opprinnelig var å slippe filmen i 2009, ble det tidligere i år klart at prosjektet ikke fullendes med en kinopremiere før 18. desember 2015.
Les også: Blizzard utvider World of Warcraft
Les også: Slik blir MOBA-spillet Heroes of the Storm