Niko: Through The Dream beskrives som et minimalistisk eventyr der du følger ei jente som må reise gjennom forskjellige øyer som representerer opplevelser fra fortiden hennes.
Varierte øyer
Hver av øyene har sine egne mekanismer, og spillet byr på gåter, nøtter, plattformhopping, sniking og utforskning. Ofte er utfordringene basert på ulike farger, former og lyder, og det skal være viktig å følge nøye med på det som skjer rundt deg.
Musikk og lyd skal være nøkkelelementer i spillet, og utviklerne håper lyden vil være med å stimulere fantasien og skape ulike følelser underveis. Historien fortelles gjennom symboler og detaljer i omgivelsene, og jo mer du leter jo mer finner du.
Handlingen sees fra førstepersons synsvinkel, og spillet benytter seg av Unreal Engine 3.
– Vår idé er å lage et virkelig originalt spill, og tilby noe du ikke kan finne andre steder i spillmediet, forklarer utviklerne i spanske Studio Paint.
Spillet har vært under utvikling i to år, og skaperne mener de er omtrent 80% ferdig. Lanseringen skal etter planen finne sted i år. I utgangspunktet kommer det kun til Windows og MacOS X, ettersom budsjettet er stramt. Men utviklerne har et ønske om å også gi det ut til andre plattformer.
Om du vil hjelpe Niko til å få en Steam-lansering kan du stikke innom spillets Greenlight-side. Er du bare interessert i informasjon, har utviklerne et FAQ-dokument på det offisielle nettstedet.
Om du er interessert i flere spill med en kunstnerisk vri kan du teste PS3-spillet Journey eller glede deg til hjernetrimmeren The Witness dukker opp på PS4 og PC.