Spillgiganten Valve har besluttet å fjerne muligheten til å kjøpe og selge spillerutviklet innhold gjennom Steam Workshop. I en melding på sine nettsider forklarer selskapet at selv om de hadde tro på tilskuddet var det klart at de ikke helt visste hva de gjorde:
– Vi har lansert en rekke funksjoner opp gjennom årene som har latt moddere bli belønnet for sin innsats, og tidligere har disse blitt godt mottatt. Det er nå tydelig at dette tilfellet er annerledes, skriver Valve.
Funksjonen ble fjernet med umiddelbar virkning, og alle som har kjøpt ekstrainnhold gjennom Steam Workshop vil få igjen pengene sine.
Klarte ikke stilne kritikken
Det nye tilskuddet ble møtt med voldsom kritikk ved lanseringen i forrige uke, men frem til i dag har Valve hatt tro på at funksjonen ville være positiv for både moddere og spillere.
I helgen tok sjefen for Valve, Gabe Newell, til Reddit for å svare på kritikken og forklare hva selskapet håpet å oppnå med å åpne for salg av modifikasjoner. Newell lyktes ikke i sitt forsøk på å roe gemyttene, og da kritikken fortsatte så Valve seg nødt til å fjerne funksjonen.
Selskapet forklarer at de ønsket å gi moddere en enkel plattform der de kunne ta betalt for arbeidet sitt og dermed ha muligheten til å jobbe med utvikling på heltid. Håpet var at dette ville resultere i bedre «mods» for alle:
– Vi ville at flere gode «mods» skulle få sjansen til å bli gode produkter, som Dota, Counter-Strike, DayZ, og Killing Floor, forteller Valve.
Tabbe å begynne med Skyrim
Selskapet innrømmer at de undervurderte forskjellene mellom sine tidligere, mer vellykkede inntektsdelingsmodeller og det å introdusere betal-«mods» til Skyrim. I tillegg mener Valve at valget av Skyrim, med sitt veletablerte moddersamfunn, som prøvekanin for funksjonen var en tabbe:
– Vi tror dette gjorde at vi bommet ganske grovt på det vi ønsket å oppnå, selv om vi fortsatt tror det er en nyttig funksjon et eller annet sted inni alt dette rotet.
Valve vil ikke utelukke at de introduserer en revidert utgave av funksjonen ved en senere anledning, men de forstår at i sin nåværende stand er den uønsket av folk flest.
Skyrim-utvikler Bethesda har også kommentert saken på sine nettsider:
– Selv om vi hadde gode hensikter har tilbakemeldingene vært tydelige – dette er ikke en funksjon dere vil ha. Deres støtte betyr alt for oss, og vi har hørt på hva dere sier, forteller Bethesda.
Vi så på en av de mest ventede Skyrim modifikasjonene for en stund siden.
Vi utforsker 12 år gamle Morrowind i en slående Skyrim-drakt »