Presentasjonen av finalistene i spilldesignkonkurransen går mot slutten, og i dag vil vi vise frem nest siste av de fem vinnerne. Tidligere i uken har Lars Erik Helgemo, Tarje Pladsen og Lill-Beate Nymoen fått spalteplass til sine konsepter.
Fjerdemann ut heter Tanzil Rahber, og har laget et spill for de som ikke har fått nok av snøen for i år. Teksten under er et redigert utdrag fra Tanzils innlevering.
Akebrettspillet
Spillet handler om akebrettkappløp med ”go-kart”-spillelementer (tenk Mario Kart), oppgraderingsmuligheter og elementer inspirert av Gran Turismo, Forza og NFS Underground. I enkeltspiller-arkademodusen kan du spille gjennom en historie med de ulike figurene i spillet. Spillet består av 12 figurer og åtte ”unlockable characters” som kan ake i en så høy hastighet, og over hopp så store at de bare har drømt om dette tidligere. Poenget er et go-kartspill hvor du ikke kjører, men aker ned en bakke. Istedenfor triksing, slik som på SSX, vil jeg ha racing.
Spillet skal ikke være en akebrettsimulator. Dette er et viktig poeng. Spillet er et arkadespill hvor gameplay er det aller viktigste. Det skal være gøy. Det skal ha ting en kan låse opp, og være et spill en aldri blir lei av.
En av hovedhensiktene med ideen bygger på det faktum at alle elsker å ake, og at det ikke finnes ett eneste akebrettspill der ute som jeg vet om. Og når det er noe alle liker å gjøre, men ikke alltid har tid eller mulighet til, så er det en perfekt idé til et godt og morsomt spill som lar deg utføre morsomheten hjemme i din stue med familie eller venner, eller alene om du vil.
Enspiller og flerspiller
Del én består av en arkademodus som du må spille gjennom for å låse opp baner, figurer og diverse akebrett. Hvis du velger å begynne med figur A, vil du begynne med figur A sitt første akebrett, som for eksempel kan være en handlepose. Neste runde låser du opp figurens første akebrett, som for eksempel er et rumpeakebrett. Disse akebrettene blir nå tilgjengelige i ”free”-eller ”quickrace”-modusen der du kan velge blant dine opplåste figurer og bruke deres ulike opplåste brett.
Del to av spillet består av multiplayerdelen. Under kappløpet kan man sabotere for hverandre. Ved å kjøre over ulike punkter i banen får du ulike krefter eller våpen; superfart som gjør om banen foran deg til is for en liten tidsperiode; snøballer du kan kaste på folk med autolock-sikte; skjold som beskytter deg mot angrep en liten periode; alle andre går i slowmotion en periode mens du har vanlig fart; eller en snømann som slippes løs som løper foran deg, tar igjen de andre, og velter deres brett eller lignende.
Den siste delen består av en flerspillerdel der åtte spillere kan konkurrere samtidig. Dette er et eget spill der du kan gå fra å være nybegynner til å bli den uvoervinnelige akebrettkongen. Jo mer du spiller her, jo flere ting låser du opp, som for eksempel en "boost" som varer lengre og lengre jo mer du har spilt. Dette er avhengighetsskapende elementer. Så fort du kan oppgradere deg, og utvikle din fyr, er det automatisk gøy. Her bruker du ikke de figurene som er laget i spillet fra før. Her lager du din egen figur i et semiavansert figurredigeringsverktøy, og du konkurrerer mot alle på nettet.
Med dette spillet ser jeg ikke annet enn muligheter, som kan få det til å bli en moderne go-kart-klassiker om spillet er gjennomført på riktig måte. Her vet jeg at balanse mellom figurer og våpen er det viktigste for at spillet vil fungere slik det skal.
Bare en igjen
En av de fire deltakerne vi har presentert så langt, eller femtemann som vi presenterer i morgen, blir den store vinneren. Hvem av dem det blir vil vi avsløre først når alle er presentert.
- Les også: Her er førstemann ut
- Les også: Ny dag, nytt bidrag
- Les også: Konkurransen tetter seg til