Når den jevne spiller tenker på PC som spillmaskin, er sjansene store for at han eller hun ser for seg en spillkolleksjon fylt til randen av sanntidsstrategispill og førstepersonsskytere, og et marked der nyskaping kun foregår i hjernene til enkelte briljante spilldesignere, som Will Wright. Virkeligheten er imidlertid annerledes.
I og med at PC er en åpen plattform som hvem som helst kan utvikle spill for, kommer det nemlig en bråte nye spill fra uavhengige utviklere hver måned. Her har vi alt fra epilepsifremkallende skytespill fra japanske hobbyprogrammerere til episodebaserte eventyrspill fra tidligere LucasArts-utviklere. De største produksjonene blir gjerne distribuert i butikkene, men de aller fleste selges utenom de vanlige distribusjonskjedene.
Det er alltid spennende å oppdage nye perler på dette markedet, og for et par måneder siden skrev jeg en større artikkel om fire slike spillperler. I forrige uke fant jeg, takket være nettstedet Independent Gaming, enda en slik perle - Armadillo Run. Dette fabelaktige og innovative lille spillet kan best beskrives som en blanding av The Incredible Machine og Bridge Builder/Pontifex, og er et hjernetrimspill hvor du må lede en liten ball fra et punkt på brettet til et annet.
Du får imidlertid ikke direkte kontroll over ballen - det eneste som kontrollerer den er de fysiske lovene. Det du må gjøre er å manipulere eller bygge opp en bane som den kan bruke til å nå målet sitt, og dette gjør du ved hjelp av ulike typer byggematerialer. Du begynner gjerne med å bygge små broer, men etter hvert som vanskelighetsgraden stiger må du lage mer fantasifulle innretninger for å nå målet ditt.
Dette er det mest spennende aspektet ved hele spillet. Ved hjelp av et begrenset utvalg byggeklosser kan du lage alt fra samlebånd til heiser og vekter, og takket være spillets innebygde redigeringsverktøy kan du leke deg med byggeklossene uten å tenke på kostnadene (slik du må i spillets kampanjebrett). Her kan du også lage dine egne fantasifulle brett, som du kan distribuere over spillets nettsted.
Der finner du allerede flere spennende brett laget av entusiastiske brukere. En personlig favoritt er Killdozer, du må stoppe en bulldozer med rakettmotor om du skal klare å få ballen til å havne i mål. Et annet artig brett er Eternal, som rett og slett er en slags evighetsmaskin hvor ballen ledes gjennom samme bane om og om igjen, ved hjelp av et samlebånd.
På skjermbildene ser Armadillo Run heller simpelt ut, og demoens filstørrelse vekker minner om gamle dager, da en enkelt diskett var mer enn nok for selv de største spillene. Ikke la dette lure deg; Armadillo Run er et av de mest avhengighetsskapende spillene jeg har spilt i år, og selv om det ikke er perfekt (vanskelighetsgraden hopper for eksempel veldig fra brett til brett), er det absolutt verd prisen - på litt over hundre kroner.
Ta en titt på demoen (eller, for en litt mer visuell demonstrasjon, det fysikkorienterte spillnettstedet Fun Motion sin omtale av spillet), og om du liker det, kan du jo stikke innom Gamer.no sin IRC-kanal (#gamer.no på QuakeNet) for å diskutere forskjellige løsninger eller be om hjelp om du setter deg fast. Der er vi flere som koser oss med dette fantastiske spillet.