Anmeldelse

Trainz Railroad Simulator 2004

Auran, den nå ledende aktøren på togsimulatormarkedet, har tørket støv av Trainz og gitt ut en smått forbedret 2004-utgave. Men selv om dette er en svært solid simulator, er det beklagelig at utviklerne ikke har gjort mer vesentlige forbedringer siden forrige utgave.

Side 1
Side 2
Side 3

Trainz-franchisen tøffer videre med 2004-utgaven av togsimulatoren som streber mot å bli det ultimate skuddet for alle jernbaneavhengige PC-brukere. Trainz har etablert seg selv som den ledende aktøren på togspillmarkedet, og takket være muligheten til å både bygge jernbaner og i tillegg ta dem i bruk, har det åpnet for en større brukergruppe enn kun de togfrelste. Som kreativitetsverktøy kommer Trainz langt, og takket være de nye funksjonene i 2004 vil det trolig få en bredere appell til flere spillere. Likevel er det vanskelig å se på Trainz Railroad Simulator 2004 som noe annet enn en moderat oppgradering av den forrige utgaven.

Klar til avgang
Selv om Trainz-spillene er et eldorado for erfarne togfolk, er det veldig enkelt å komme i gang med selve kjøringen. Spillet er bygd opp i forskjellige moduler slik som "Driver", "Surveyor" og "Railyard". Sistnevnte er rett og slett en del av spillet hvor du får oversikt over hvilke vogner og lokomotiver som er aktivert i spillet, mens de to andre modulene tar for seg henholdsvis togbanesimulasjon og –bygging. For Trainz-veteraner er dette gammelt nytt, og det skal være rimelig klart at 2004-utgaven ser og fungerer så og si fullstendig likt som tidligere. Auran, utviklerne bak spillene, har likevel passet på å strø på en rekke små detaljer og forbedringer, og selv om de ikke er så markante og vesentlige som en skulle ønske, gjør de sitt for å gi togbanekonseptet litt mer mening.

Før var det nemlig slik at du tok togene med ut på banen, for der etter å kjøre rundt i ring uten noe særlig mål eller mening. Trainz Railroad Simulator 2004 tar dette til et høyere nivå ved å introdusere fabrikker og et etterspørselsystem hvor du opererer som transportør av diverse gods i den virtuelle togverdenen. Når sant skal sies er egentlig ikke dette systemet særlig komplekst eller dypt, men det gir likevel en ekstra dimensjon til jernbanesimulasjonen. Rundt om i de mange forhåndslagde områdene er det plassert industrier som er avhengig av hverandres varer, og det er din jobb å etablere ruter mellom disse for å få dem til å leve og fungere. Dette er veldig Transport Tycoon-aktig, hvor eksempelvis kraftstasjonen trenger kull fra gruven for å operere.

Underarbeidet
Men dypere kunne det altså vært. Trainz Railroad Simulator 2004 inkluderer hverken penger eller noe annet materialistisk mål du kan nå. Det blir rett og slett kun med det å opprette transportlinjer, for der etter å sitte og se på det hele utfolde seg. Du kan ved hjelp av et enkelt grensesnitt designere togførere til de forskjellige togene, og sette dem opp for forskjellige ruter. Du kan også selv ta over kontrollen over hvilket som helst tog, og takket være stort press fra de mange spillerne har utviklerne nå inkludert muligheten til å bevege kameraet fritt rundt på kartet slik du selv vil. Modell-følelsen blir derfor denne gangen enda sterkere til stede, og det på både godt og ondt.

Det er også svært beklagelig at passasjertransport ikke er inkludert i denne utgaven. Selv sier utviklerne at dette skal implementeres i en senere og heldigvis gratis oppdatering, men det får uansett spillet til å virke en smule underarbeidet og forhastet. Passasjertransport er det alle forbinder med tog og jernbane, og frem til dette er på plass vil Trainz Railroad Simulator 2004 føles halvt og lite forseggjort. Når det gjelder industrier kan du selv plassere disse i områdene du selv lager, og takket være et intrikat og proporsjonalt avansert kodesystem kan du utvikle komplekse og dynamiske jernbanesituasjoner. Men vær advart – dette er for erfarne brukere.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden