Både vi og utvikler InXile Entertainment har lenge trodd at rollespillet Torment: Tides of Numenera skulle slippes i første halvdel av 2015. Nå har studioet innsett at fristen er alt for kort, og de skyver dermed utvgivelsen til siste kvartal samme år.
– Nå som vi har en mer sannsynlig overgangsplan fra utviklingen av Wasteland til Torment kan vi lettere forutse hvordan tidsskjemaet vårt vil se ut. Og, som du sikkert hart gjettet, er ikke første halvdel av 2015 realistisk for os lengre, og vi ser dermed mot fjerde kvartal i 2015, skriver prosjektleder Kevin Saunders i en oppdatering på prosjektets blogg (via Eurogamer).
Har ikke pengemangel
I utgangspunktet skulle faktisk spillet slippes allerede mot slutten av 2014. Dermed kommer spillet et år senere enn utvikleren anslo da de sanket inn penger fra folkefinansieringstjenesten Kickstarter. En reell bekymring for de 74 000 som puttet penger inn i prosjektet kan derfor være at de 25 millionene utvikleren fikk inn ikke skal strekke til. Det avkrefter teamet.
– Ved å ha et lite kjerneteam putrende i førproduksjonsfasen har vi vært ekstremt effektive med å utvikle grunnlaget og stake ut kursen for spillet. Vi tar avgjørelser kjappere, og kommer til å ha en klar visjon som gjør at det er blir usikkerhet når vi begynner, forklarer Saunders.
Faktisk skal mer enn 80 prosent av utviklingsbudsjettet fremdeles være urørt, så InXile slipper forhåpentligvis å utvikle spillet med en fattigmannsdiett bestående av nudler og ketsjup.
Torment: Tides of Numenera trår i fotsporene til den elskede rollespillklassikeren Planescape: Torment fra 1999. Da InXile fridde til kundene i fjor sanket de inn en rekordsum fra rollespillsultne spillere.
Arven fra Planescape: Torment er veldig tydelig i det nye spillet.
Torment: Tides of Numenera kan i likhet med klassikeren rundes uten vold »