Activisions Tony Hawk-spill har slitt i motvind en stund, blant annet takket være hard konkurranse med Electronic Arts og deres Skate-serie.
Det ferskeste spillet i serien, Tony Hawk: Shred, solgte kun 3000 kopier i USA, i hele oktober. Til sammenligning er det mindre enn det vesle PC-spillet Minecraft selger på en ordinær dag. Et av resultatene av seriens skrantende popularitet har vært omfattende oppsigelser hos utviklerne.
Activision gir imidlertid ikke opp samarbeidet med sin mangeårige partner, Tony Hawk. Ifølge Activision Publishing-sjef Eric Hirshberg, som har snakket med IndustryGamers, har den gamle skateren fortsatt relevanse i markedet:
– Tony Hawk har fortsatt relevanse og stor appell for folk. Han er et vedvarende ikon, som ser ut til å ha de samme stayeregenskapene som Michael Jordan, sier Hirshberg.
Det Activision må gjøre nå, mener Hirshberg, er å stille smarte spørsmål og gjøre kloke valg i forhold til innovasjon, slik at de igjen kan fange folks oppmerksomhet med Tony Hawk-spillene.
Men Hirshberg har heller ikke gitt opp Tony Hawk: Shred. Han poengterer at spillet er ment for et yngre publikum, og at han tror det kommer til å selge godt frem mot jul. Dessuten påpeker han spillet kun hadde vært i salg i to dager da oktobertallene ble rapportert.