De fleste stusset litt over at Crystal Dynamics nye vri på Tomb Raider ble utpekt av som syndebukk i 2013 da Square Enix gikk i underskudd. Spillet solgte tross alt 3,4 millioner kopier i løpet av sine fire første uker, noe som de fleste spill bare kan drømme om.
Ni måneder etter utgivelse vippet resultatet over til plussiden av skalaen for Tomb Raider, og nå, to år etter utgivelse, har spillet blitt seriens bestselgende innslag. Over 8,5 millioner kopier av spillet har havnet i spillernes hjem rundt om i verden. Dette fortalte Square Enix i en pressemelding mandag .
Selv om det kunne virke som om Square Enix kastet spillet under bussen i 2013, har det aldri vært tegn til vondt blod mellom utvikleren og utgiveren utad.
– Square Enix er helt klart investert i oss. De har allerede latt oss begynne på en oppfølger, og de står også helt bak den kommende Definitive Edition-utgaven. Vi har alltid hatt de i ryggen, uansett hva som ble sagt eller hvordan det ble fremstilt i pressen. Og siden vi greide å gjøre spillet profitabelt innen slutten av forrige år har vi faktisk overgått forventningene, fortalte produsent Scot Amos til Eurogamer i 2014.
På mange måter ble 2013s Tomb Raider en ny begynnelse for serien. Spillet kaster ut mye av de gamle tropene som serien lente seg på siden skapelsen på nittitallet og laget et mer dunkelt og mystisk eventyr. Her fikk vi fortalt hvordan heltinnen Lara Croft tedde seg på sitt første eventyr. Responsen til spillet var stort sett god, selv om vi ikke var helt enig med kritikerkoret den gang.
Crystal Dynamics er ikke langt unna å ferdigstille oppfølgeren Rise of the Tomb Raider, som ble påbegynt kort tid etter utgivelsen av Tomb Raider. Den kommer i første omgang kun til Xbox-konsoller, selv om det antas at spillet blir tilgjengelig hos konkurrent Sony med tid.
Square Enix har for øvrig lekt med tanken om å la Tomb Raider-utvikleren bryne seg på sin største spillserie:
Hva hadde skjedd om Crystal Dynamics lagde et Final Fantasy-spill? »